Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av korven1968
#375870
Åhå och aha!
Tack!
Ska prova det allra först då jag kommer ut efter melodikrysset är klart.
Kanon!
Tack!
Användarvisningsbild
av Phantom
#375871
121:
Villkor
Eftersom den beräknade luftmassan till stor del bestämmer insprutningstiden är systemet beroende av denna signal. Om styrenheten uppfattar att signalen är under 2,7 V eller över 8 V sätts felkoden.

Ersättningsvärde
När felkod sätts ger styrenheten ett fast värde som lastsignal (limp home). Adaptionen och tomgångsreg–leringen spärras. Lastsignal till EZ 129 K och AW50–42 sätts till fullast.

Felorsak
-Avbrott på signalledning eller spänningsledning.
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning.
-Kontaktresistans i anslutningar.
-Defekt luftmassmätare.

Felsymptom
Inga.

411:
Villkor
Spjällägesgivaren används för att registrera gasspjällets öppning från helt stängt till helt öppet spjäll. Signalen används också för att koppla ur AC vid fullast i max 15 sekunder. Om signalen från spjällägesgivaren konstant understiger 0,10 V eller överstiger 4,85 V under ett antal tändningar i följd tolkar tändstyrenheten detta som ett fel och felkod sätts.

Ersättningsvärde
Ett ersättningsvärde som motsvarar ca 68°öppningsvinkel sätts.

Felorsak
För hög signal.
-Avbrott på signalledning.
-Signalledning kortsluten till spänning.
-Kontaktresistans i anslutningar.
För låg signal.
-Signalledning kortsluten till jord.

Felsymptom
Dåliga prestanda.

Kolla upp kontakter och ledningar så inga problem finns där om det inte redan är gjort
av korven1968
#375902
Ok, den glada amatören har nollat felkoderna och sedan startat.
Det som hände var att emussionsvarningen slocknade i 1 sekund och sedan tändes igen, tomgången fortfarande borta samt att motorn nu bluddrar vid gaspådrag.
Igen felkod hål 2: 1-2-1.
Gjorde om proceduren att nolla felkod och sedan starta och den återkommer.
Felkod hål 6: 4-1-1 är dock borta så det är ju positivt.
Nu funderas det vad som fortfarande felar.
-Är Lmm ok men potentiometer behöver bytas eller är det fel Lmm?
Skruvats angivna Bosch nr visar på rätt Lmm, det trotts att inget nr finns märkt på den nya Lmm´n.
-Kan det vara fel på/kontaktfel på ledningar även om varningslampa slocknar och sedan tänds igen?
Min förhoppning är att det är rätt Lmm och potentiometer behövs bytas, ja helst att det finns annat sätt såklart.
Funderar på att byta tillbaka till org. Lmm bara för att se vad som händer.
I.ö vet jag inte vad att göra.
av korven1968
#375922
Förlåt en okunnig men nu har det hänt positiva saker utan att jag egentligen förstår.
Lambda/emussionsvarning har slocknat och inga felkoder finns, bilen går bra och tomgång finns.
Det jag gjorde var att:
-nollställa felkoder, starta med "nya" Lmm och fortsatta felkoder/fel.
-Nollade servicelampa.
-Bytte till "gamla" Lmm´n, startade och allt var bara bra toppen kanon!
Hade servicelampan något med saken att göra???
Nu, i efterhand, kan jag kanske tänka mig det och att jag kanske borde nämnt det!?
Tack alla för hjälp tips och tricks till en okunnig som nu ler!

Det här är vad du behöver https://v[…]

Biltemas 044 pump fungerar kanon på min 745-[…]

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]