wendtm skrev:Ja, det känns juh inte alls roligt,
men del luktade inte bränd, får väll kolla igen imorgon.
Vart skulle vatnnet komma ifrån? finns det en intern kylare till växellådan eller?
Vi bytte 8 liter olja har jag för mig, alltså även den oljan som är i convertern byttes.
Din låda rymmer totalt 11.9 liter, den är samma i grunden som i min s80 T6 men att din även har en tillsatsväxellåda
det har varit problem med läckage i huvudkylaren i S80 som gjorde att vatten/glykol trängde in i automat oljan
så Volvo bytte ut kylaren på många T6'or vid normal service.
Om det vore min bil så skulle jag snabbt som fan byta ut kylaren och tappa ur all olja (köra motorn på tomgång med
lossat utlopps-rör/slang tills det börjar "spotta luft"/kommer bubblor ur slangen) lossa sumpen på lådan tappa ur all
olja o vatten, byta olje sumpfilter/packning, skruva tillbaka och sedan fylla på med ny olja och "spola ur" lådan minst
2 rundor (10-15 liter) och köra bilen några mil mellan spolningarna så att oljan blandar sig med restoljan i lådan och så att alla oljekanaler blir renspolade med "fräsha" oljan.
De lärda säger att vatten i växellådan är normalt en "dödsdom", men det hänger väl på hur länge och hur
mycket vatten som trängt in antar jag...Carman har kanske synpunkter på detta?
Men att byta låda är inte billigt, särskilt på T6 modellerna...
Man kan ju undra vad det är junk Volvo stoppar i bilarna, antagligen det billigaste som (Ford) kan hitta på marknaden