Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av oktan
Hallå alla små "volvo gurus" landet runt!

Upplevde igår ett skumt fenomen med min 855se -94 igår, Låg på snöig landsväg och körde ca 80Km/h och fick bromsa in för en annan bil. Så långt var allt bra, men då jag direkt efter ökade farten och kom upp mellan 75-80Km/h började bilen "gunga" framåt/bakåt. Men så fort jag släppte av på farten och kom ner till runt 60Km/h slutade det. Tog mig fram dit jag skulle och hem sen igen. idag då jag låg och körde stadskörning runt 50-60Km/h gick den också bra. Kopplade då ur och varvade upp den för att testa och direkt började "gunget" igen men slutade då jag höll den på runt 60Km/h igen. Vad 17 kan det bero på??? Kan det vara så att bränsle filtret är fullt av skit och att den då inte får soppa tillräckligt ? Det som förbryllar mig lite är ju att även då den börjar "gunga" så visar inte motorn några symptom på att gå sämre (åtminstone inget jag märkt). Någon som känner igen symptomen? Eller har andra förslag?
Men det åter mer som fjädringen. Inte att motorn drar ojämnt ... eller ?
Alltså är det när du bromsar eller drar på som den gungar ?
Om du kör stadigt 90 km/t, gungar den då också ?
sidhabo:
Den gungar konstant i jämn takt då man ligger stadigt i 80 och uppåt. Och gasar man till så är det som att den i ett kort ögonblick hugger till innan den accelererar för att direkt börja gunga, nästan vagga i jämn takt. inte sidledes utan mer en framåt bakåt gungning. Man kanske kan lika det vad att gasar-släpper-gasar-släpper osv, den typen av gungande. hoppas ni förstår. inte lätt att beskriva. Har också kollat alla slangar utan att se ngt. Allt ser helt ok ut! men allt slutar bara jag sänker hastigheten till runt 60km/h. skitskumt ?

Severin:
Nej ! Inga vibrationer alls finns. besikta den i tisdags med rena papper. Detta gör det ju än mer skummare.

EDIT:
gungande är inte kraftigt heller, mer än mjuk gungning. men dock tydlig sådan.
Ok, lurigt. Så är det som att motorn driver/slutar driva som ger gunget ??
Har du farthållare ?
Kan det vara den som fungerar felaktigt ?? Typ utan att du aktiverat den ....
sidhabo skrev:Ok, lurigt. Så är det som att motorn driver/slutar driva som ger gunget ??
Har du farthållare ?
Kan det vara den som fungerar felaktigt ?? Typ utan att du aktiverat den ....

Nästan så skulle man kunna beskriva det också. Som att den slutar driva men ändå inte. Och farthållaren kan det inte vara heller då den varit ur funktion sista året. det sjuka är ju att om jag lägger mig på vilken hastighet över 70 som helst så ligger den där gungande i sitt eget tempo gungandes. Tänk dig att man lägger ut strängar med supersegt klister med jämna mellanrum ca 10 meter mellan varje sträng på vägen som man sen kör över och på så sätt får ett gung pga motståndet varje sträng ger då man kör över det. det känns helskumt i bilen då detta inträffar. var ett tag inne på kopplingen, men det känns inte som det heller. har ju varit med om kopplingar som varit slut i både bil och lastbil men det verkar inte som riktigt samma symptom heller. ja, fan vet. helsjukt.

får kolla koder i morgon. fast jag tvivlar på att det skulle visa ngt.
kopplingen kan du kolla lite enkelt om du har typ 4an i i 50km/h nåt sånt sen trampa full gas och sparkar kopplingen om den slirar eller ja hugger och drar iväg så har du lite hum om hur den är
vapeo skrev:kopplingen kan du kolla lite enkelt om du har typ 4an i i 50km/h nåt sånt sen trampa full gas och sparkar kopplingen om den slirar eller ja hugger och drar iväg så har du lite hum om hur den är

Hej!

Nej det är inget fel på kopplingen, Så den kan vi direkt utesluta. Och den visar inga felkoder heller... Hm? Har kört bilden nu dagligen och kommit fram till att "gungandet" INTE visar sig förrän efter ca 1-1½ mil´s körning. Känns nästan som den missar på tändningen eller bränslet dock utan att motorn går sämre när man lyssnar på den. Och att det är så gungandet uppstår. Det är inga kraftiga ryck i gungandet mer små korta mjuka ryck som gör så att det känns som en gungande framåt/bakåt gång på väg. Kliar mig frenetiskt i skallen av detta nu. Den varken dör eller något annat heller då detta uppstår, Utan ligger man kvar med gasen runt 80/90km/h så gungar den bara vidare i sitt eget tempo fast orkeslösare.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]