Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Felsökningen av bilen är nu klar och det visade sig vara en oljepump som strejkat. Kostar 5600 att byta. Nu återstår det att se om handlaren jag köpte bilen från låter mig reparera den hos den lokala volvo-verkstaden eller om jag måste åka 20 mil med bilen till honom. Jag hoppas givetvis inte på det sistnämnda.

Återkommer.
gooose skrev:Felkoden DEM 007 är mest förekommande på Åm 06-07

Vanligaste felet på 03-05 är Hylsan som "Svarvat" rent splines på axeln antigen på Växlelådan eller "vanligast " Vinkelväxeln men det händer att det bara räcker att byta hylsan Detta beror på hur länge man har kört med hylsan trasig

//Goose
Så frågan är inte Om det rasar utan istället NÄR det rasar? ÄR det så pass illa?
greeeken skrev:Så frågan är inte Om det rasar utan istället NÄR det rasar? ÄR det så pass illa?
Vad jag förstår rasar vinkelväxeln om hylsan pajjar. Och den pajjar mer sannolikt om man kör hårt (även på torrt underlag).

Kan snabbt nämna att bilhandlaren (Björling Bil) valde att låta den lokala volvo-verkstaden reparera AWDn trots att de tar ganska bra betalt både för komponenter och arbetet.

Tydligen såg vinkelväxeln och hylsan bra ut. Nu återstår bara att se om den fungerar bättre när jag hämtar den i eftermiddag. Tur att det är snökaos här i Uppsala så att man kan testa grejerna ordentligt.

/ Jacob
greeeken skrev:
gooose skrev:Felkoden DEM 007 är mest förekommande på Åm 06-07

Vanligaste felet på 03-05 är Hylsan som "Svarvat" rent splines på axeln antigen på Växlelådan eller "vanligast " Vinkelväxeln men det händer att det bara räcker att byta hylsan Detta beror på hur länge man har kört med hylsan trasig

//Goose
Så frågan är inte Om det rasar utan istället NÄR det rasar? ÄR det så pass illa?
Bara för att jag uttryckt mig vanligt så betyder det inte att den skall rasa det jag har sett är endast dom bilar som vart trasiga
Dom bilar som fungerar får man inte se och hur det statistiskt sett är har jag ingen aning om
Det finns många AWD modeller som aldrig har problem

och det finns ingen koppling till hur man kör har haft kunder som har AWD för att grannen har det och som kör väldigt lugnt
Har även kunder som kör som om bilen vore en stenkross och dom fungerar Så det är väl som en punktering det kan hända vem som helst oavsett hur man kör

Kan endast säga att om man river ner vinkel växeln så skall man fetta in splines med fett för att minska spelet i splines + att den går lättare att ta ner om man behöver detta någon mer gång

//Goose
Bilen är nu hämtad. På servicelappen står följande:
Kod: Markera allt
Kontroll av felkoder: DEM-0006 matarpump
Kablage OK
Byte av pump erfordras
1 x Oljepump koppling AOC byte
1 x Oljepumpsats
1 x Transmissionsolja
Hur går bilen då? Fantastiskt :) Äntligen förstår jag varför alla tjatar om AWD. Och jag som trodde att mina däck var dåliga. Kul att trycka gasen i botten på snömoddig gata och se hur de andra bilarna försvinner i backspegeln.

Usch, snart är det sommar...

/ Jacob
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]