Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kalhygge
Var iväg å skulle hämta en helt ny REKOkärra idag, men inte funka nått lyse på kärran med min XC90 -06. Jo, V positionsljus fram glödde svagt..

Det kopplades på en grej med lysdioder, för å se om släpvagnskontakten funkar, å det var då ström på fler ställen än vad det borde vara.
Och även efter att bilen stängts av - men vid ett "nytt försök" så var den svart tills tändningen slogs på, sen lös den även om man tog ur nyckel..

Kärran kopplades då på 2 andra bilar, (en Opelbuss och en Saab9-5) och allt lyste, utom Höger bakljus + Höger positionsljus, och det var något som inte var byglat höger till vänster, kunde ibland vara så på nya kärror, enligt expertis..
Kontakterna ser helt OK ut, bilen har drag från "fabrik"..

När jag kom hem tryckte jag i min hästtransport (-07a) på XC90, och då funkar ALLT direkt. Även en annan gammal kärra funkar som den ska..
Tom. indikationen för blinkers på släpet, inne i bilen, funkar.

Ska iväg imorrn till firman, den el-kunnige var inte på plats idag.
Men, är detta nått som är vanligt??
av Fred
Om vagnen är helt ny skulle jag åka tillbaka till handlaren och fråga vad som pågår. Uppenbarligen fungerar ditt släputtag på bilen eftersom dina gamla vagnar lyser som de ska vilket innebär att det är den nya vagnen som är defekt= reklamation.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av kalhygge
jodå, fullständig service från firman(som har verkstad) vare, får ju komma imorrn för felsökning - dock har man ibland fått för sej att detta forum e snabbare än många verkstäder :)

Och kärran funkade ju på de två andra bilarna - förutom en bygling H+V ljus som skulle göras i kontakten på kärran.

Och jag hade ju (iaf på detdära testinstrumentet) ström i kontakten bak, fast jag inte skulle ha det.
Även efter avstängd tändning.. Det var det INTE på de andra bilarna vi testade instrumentet på ..

Va kul de e med elektricitet :lol:
av Fred
Ah...när jag läste att du skulle till firman fick jag för mig att du menade ditt jobb! :D

Ja, elsystem kan hitta på att göra de mest märkliga grejer när något blir vajsing...

Om firman inte hittar felet så får du väl ta med dig en annan vagn hem! :wink:
Användarvisningsbild
av gooose
När dom provade kärran på dessa 2 andra bilar så "krokade"dom väl inte på kärran på bilen ?
Om inte så får kärran ej jord där igenom och då kan ljuset bete sig på ett sätt och när du hade kärran inkopplad på din bil så satt den på kulan och fick den vägen jod genom kulan och då kan man inte jämföra detta då det är olika förutsättningar

Troligast att dom har fel på den nya kärran då din kärra fungerar

//Gooose
Användarvisningsbild
av Guru
kalhygge skrev: Och även efter att bilen stängts av - men vid ett "nytt försök" så var den svart tills tändningen slogs på, sen lös den även om man tog ur nyckel..
Bilen bryter inte strömmen till 100% när du tar ur nyckeln, det tar ett tag innan alla styrenheter somnar och strömmen bryts helt. Har upplevt samma sak på min V70N på skyltbelysningen. Bytte till doider och upptäckte då att de "efterglöder" lite innan styrenheten somnar. Minns inte hur länge, 30-60sek. Det syns inte med glödlampor då den lilla ström som läcker inte orkar tända lampan men med dioder syns det om man tittar noga. Skulle tro att det är samma fenomen som gör att du har ström på släpkontakten även efter nyckeln är ur. Varför släpet inte lyser, som tråden egentligen handlar om, har jag däremot inte en susning! ??:-/
Användarvisningsbild
av pang58
Jag tror att det kan skilja på elkopplingen mellan olika bilar. Min förra bil (945:a -98) fungerade inte alls med belysningen på det släp jag brukar låna, trots fabriksmonterad dragkrok. Nuvarande bil fungerar utmärkt... Undrar ibland om det verkligen finns en enhetlig standard... Lite långsökt att det skulle vara "felkopplat"...?
av Fred
pang58 skrev:Lite långsökt att det skulle vara "felkopplat"...?
Varför skulle det vara långsökt? Det händer hela tiden att nya saker har fel...det finns till och med en term för det= DOA (Dead On Arrival).
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]