Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattep
hallå
min damask på min högra yttre drivknut är spruken, har kört 30 mil me det sen jag upptäckte det, och jag hör inget missljud eller nåt, kan jag fortsätta och köra utan att det finns risk att nåt annat gå sönder än själva drivknuten? eller kan drivaxel och andra saker ta skada med? märker jag när den går sönder?
Användarvisningsbild
av ketto
mest risk att de kommer mycke skit in i knuten och sliter ut knuten fort!

Mitt tips är byta de fort medans de knuten är hel och utan ljud, gör rent noga och i me nytt fett!
av Johols06
Det kommer att ta sig in en massa smuts och när knuten blir varm kommer i princip allt fett att rinna ut genom den trasiga damasken och sen börjar slitaget. Efterhand som knuten börjar att glappa mer och mer kommer du att märka det genom att det knakar i den när du styr ut hjulen i ytterläget och kör. Förr eller senare kommer knuten att trasa ihop och sluta driva. Innan dess bör (mig veteligen) inget annat ha tagit skada.
av mattep
så om dte inte låter nåt ännu, så räcker dte me att rengöra knuten och sätta på en ny damask, inte köpa ny kunt då?
av Johols06
mattep skrev:så om dte inte låter nåt ännu, så räcker dte me att rengöra knuten och sätta på en ny damask, inte köpa ny kunt då?
Absolut. Att köpa en ny knut om du inte har några missljud är bara slöseri med pengar men se till att rengöra knuten ordentligt med fotogen eller nåt motsvarande innan du fettar in den noggrant och sätter dit en ny damask.
av turbo_karlsson
Tänk även på att du inte drar i den för mycket utåt, den kan lossna som den gjorde på min och det är ett helvete att få i den igen.
av halus
Jeg vet det er en gammal tråd, men endå. Et annet alternativ er å kjøre til drivknuten låter ille og sen byte damask og drivknut på samme tid. Enligt min mekaniker i uppsala. Noen kroner dyrare i delar blir det såklart. Men arbetet blir vel omtrent detsamma. Kollade nu biltema. kr 700 for ny drivknut. Ny drivknutdamask koster kr 120.

Klarer man sig utan spesialverktyg ved byte av drivknut og damask om man har en god del andre verktyg og oppfinnsomhet? Ser man kan kjøpe monteringskon, glidhammare og drivknutsavdragare. Drivknutfett behøver man vel kjøpe.
Användarvisningsbild
av taxi
Ofta ingår allt som behövs när du köper drivknut. I alla fall på Biltema. Och inga specialverktyg behövs.

Åk tillbaka och be dem kolla. Något si[…]

Airbag

Det är de här som mest troligt är f[…]

Det finns inte Rattvinkelgivare på skruvat e[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bät[…]