Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Inte till 100 med det är ju en djävulsk skilland.

Ex.1 Kallstart is garaget.
-Startar man motorn luktar eller ryker det knappt alls,
-Drar man ingång värmaen ryker det satan och den sura diesellukten sätter sig i kläderna ordentligt.

Ex.2 På tomgång med varm motor och -10
-Motoravgaserna bak luktar knappt alls, bara lite svagt sötaktigt doft man kan förnimma.
-Värmaren, dessa avgser luktar ju fotogen, diesel och sot ock lukten sätter sig i kläderna.

Att jag heller kör på tomgång än kör värmaren beror inte direkt på miljön utan mera på att jag inte gillar den där sura äckliga dieselröken som kommer från värmarna. Den påminner om gammla dieselbilar utan avgasrening för mycket. Jag tycker den lukten är rätt kväljande.

Men som sagt, det är ju inte politiskt korrekt, står man på tomgång blir man utskälld, kör man värmaren säger ingen ett dugg även om det släpper ut 20 ggr mea skit. (avgasreningen tar ju bort 95% har jag för mig)

Därför vågar jag bara använda tomgången när jag är på "landet", mitt i stan får man bolammed värmaren istället för det är ok, men det känns ju helfel, borde vara tvärt om.
VolvoB20 skrev:Inte till 100 med det är ju en djävulsk skilland.

Ex.1 Kallstart is garaget.
-Startar man motorn luktar eller ryker det knappt alls,
-Drar man ingång värmaen ryker det satan och den sura diesellukten sätter sig i kläderna ordentligt.

Ex.2 På tomgång med varm motor och -10
-Motoravgaserna bak luktar knappt alls, bara lite svagt sötaktigt doft man kan förnimma.
-Värmaren, dessa avgser luktar ju fotogen, diesel och sot ock lukten sätter sig i kläderna.

Att jag heller kör på tomgång än kör värmaren beror inte direkt på miljön utan mera på att jag inte gillar den där sura äckliga dieselröken som kommer från värmarna. Den påminner om gammla dieselbilar utan avgasrening för mycket. Jag tycker den lukten är rätt kväljande.

Men som sagt, det är ju inte politiskt korrekt, står man på tomgång blir man utskälld, kör man värmaren säger ingen ett dugg även om det släpper ut 20 ggr mea skit. (avgasreningen tar ju bort 95% har jag för mig)

Därför vågar jag bara använda tomgången när jag är på "landet", mitt i stan får man bolammed värmaren istället för det är ok, men det känns ju helfel, borde vara tvärt om.
Mystiskt. Undrar om du inte skall lämna in din bil på volvo för att undersöka värmaren.
Jag har en 1 år gammal XC60 och har nu använt värmaren varje morgon i mitt kallgarage sedan mitten december
och aldrig känt lukt eller märkt någon olägenhet som du beskriver i inlägget. Misstänker att XC60 har kanske en
modernare version av "brännaren" I vilket fall som helst är jag supernöjd. Min närmaste garagegranne med en något äldre VW Passat är oerhört imponerad av bil och värmare. Han undrade vad som surrade ifrån min bil innan han
själv kröp in i sin iskalla bl :mrgreen: Han har inte heller känt minsta lukt ifrån XC60:s värmare. Det hade han definitivt påpekat i så fall, den saken är klar! :) Nej, in med bilen på service! Det är självklart att det inte skall lukta!
Bästa hälsningar från en supenöjd XC60 AWD åkare så här i vintertid.
BMC skrev:Mystiskt. Undrar om du inte skall lämna in din bil på volvo för att undersöka värmaren. Jag har en 1 år gammal XC60 och har nu använt värmaren varje morgon i mitt kallgarage sedan mitten december

Har haft många bilar med dieselvärmare och en sista är ju en 2010, det är ingen större skillnad på avgaserna och set är samma brännare i XC60.

Bränner man diesel utan att rena avgasena så luktar det bara, har aldrig sett någon värmare som är luktlösa, det närmsta ska väl då vara katalysiska typer för innomhusbruk me jag tycker de luktar också

I så fall är det nog bara jag som tycker mera illa om diselelukte än andra.... det finns ju t.o.m lastbilscaffisar som tycker orenade dieselavgser luktar gott. Jag har tex aldrig gillat dieselbilar innan de kom med kat/filter.
Jag tycker det kan variera ganska mycket hur starkt det luktar. Mest luktar det när den får stänga av "i förtid". Jag tycker inte det luktar mycket vid start eller under gång.
Men det är ju detta som är själva pudelns kärna i min problemställning-
BMC skrev:Min närmaste garagegranne med en något äldre VW Passat är oerhört imponerad av bil och värmare. Han undrade vad som surrade ifrån min bil innan han
själv kröp in i sin iskalla bl
Kör du med din värmare så bli din granne imponerad, och hyllar dig.....

Skulle köra bilen på tomgång för att hålla den varm skulle han hudflänga dig och kalla dig miljöterrorist.

När det igentligen inte alls har någon verklig grund, eller har jag fel?
VolvoB20 skrev:Men det är ju detta som är själva pudelns kärna i min problemställning-
BMC skrev:Min närmaste garagegranne med en något äldre VW Passat är oerhört imponerad av bil och värmare. Han undrade vad som surrade ifrån min bil innan han
själv kröp in i sin iskalla bl
Kör du med din värmare så bli din granne imponerad, och hyllar dig.....

Skulle köra bilen på tomgång för att hålla den varm skulle han hudflänga dig och kalla dig miljöterrorist.

När det igentligen inte alls har någon verklig grund, eller har jag fel?

I mitt fall har jag självklart inte värmaren i gång för min grannes skull, utan för att den ger möjlighet till
en varm bil. Innerst inne tycker jag hela "debatten" liknar ett i-lands problem :???: Sammanfattning från min sida blir; tomgångskörning där det passar, d.v.s att jag inte stör någon annan, värmaren i kallgarage eller vid tillfällen då jag INTE kan låta motorn vara igång, i ex.vis garage eller annan plats, där då dessutom stöldrisken finns. Ja, milda makter vad ämnet kan dra iväg. :lol:
Tänk scenariot med en stadskärna med fullt av boendeparkering på gatorna och ALLA bilar har bränslevärmare och ALLA har dem påslagna... Bränsledrivna värmare skulle förbjudas på nolltid.
StringerBell skrev:Tänk scenariot med en stadskärna med fullt av boendeparkering på gatorna och ALLA bilar har bränslevärmare och ALLA har dem påslagna... Bränsledrivna värmare skulle förbjudas på nolltid.
Kan bara hålla med för det är ju bra märkligt att de är olagligt att köra på tomgång i mer än en minut men det är ok att köra värmaren i 45 min.

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]