NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stenfors
Det var inte svårt att lossa på motorn. På vänster sida (framifrån sett) så finns motorfästet. Jag tog bort de nedre bultarna och drog motorn framåt med händerna så långt det gick, ca 5-6 cm.

Då kunde jag koppla loss alla kablar och slangar från dieselvärmaren, men kom ihåg att under sitter den fast i avgasröret med en skruv som måste släppas. Dessutom sitter det en strömkabel till bränslepumpen som går ganska långt ner, men det går att koppla loss den med en mejsel.

Hela värmaren sitter fast i sitt fäste med en enda lång skruv, den syns tydligt på framsidan. Ta bort den samt alla slangar och kablar så borde den komma loss ganska lätt. Det är mest jobb att lirka bort den från motorrummet för det är trångt även om man flyttat på motorn.
Användarvisningsbild
av Doffen
Ok ikke verre altså. Da er det jo absolutt ingen jobb jeg kommer til å sette bilen på verksted for. Har godt utstyrt verksted selv så bør ikke by på store problemene :)
Takk for hintene:)
av Stenfors
Det var inget! :)
Nej, det är väldigt onödigt att föra bilen på service om man själv har ett garage och lite verktyg. Antar att det kostar ganska mycket eftersom värmaren sitter på ett jäkligt dumt ställe och tar lång tid att ta bort. Här i Finland kostar det närmare 100€ /h att föra på Volvoverkstad. Så det blir snabbt dyrt.
Att själv ta isär och sätta ihop värmaren går snabbt. Längst tid tar det att få bort den. Lycka till!
av Stenfors
Glädjen att fixa värmaren själv varade inte länge. Det var inte glödstiftet som var problemet. Vad tror ni kan vara fel?

Den börjar inte gå efter att man startat den, vare sig på tidur eller manuell start. Men den går igång när bilen startar varje gång.
Försöker man starta den utan att bilen är i gång, så genomförs startfasen med bränsle som pumpas och fläkten startar. Sen händer inget när bränslet borde börja brinna. Det kan lyckas ibland, det verkar som om det beror på hur kallt det är utomhus. Är det lägre än -10 är det ingen chans. Sen ryker den ganska duktigt när den väl är igång, men då måste bilen startas först som sagt, och det är ju lite i omvänd ordning.

Det här problemet började för någon månad sen, innan fungerade allt.
Användarvisningsbild
av Doffen
Når du sier den fungerer når bilen starter, så vil jo det tyde på at varmeren fungerer korrekt og ikke har feil med hverken glødeplugg eller noe slikt.
Men antakeligvis virker det som om at varmeren sliter med styringen når den blir direktestartet, noe som kan ligge i programvare eller rett og slett en styreenhet feil.
Undersøk med forhandleren om programvareoppdateringer.

Kan jo ta ett eksempel på min varmer som ble byttet komplett i 2008 pga. defekt styreenhet. Dette kom man frem til etter mye om og men.
Det hele begynte med at varmeren ikke ville starte på programmering, kom ut om morgenen hvor jeg hadde programmert varmeren til 0645. Kom ut og bilen var fortsatt kald og i displayet stod det fortsatt at programmeringen var aktiv, men når jeg startet bilen så startet varmeren som normalt.
Først skjedde dette bare av og til, bilen var inn og ut av verksted for å finne ut av dette, men varmeren fungerte fint på verksted.
Etter 4-5 verkstedbesøk så klarte de endelig å få fram feilen og delebyttingen begynte, dieselpumpe, brennkammeret, glødeplugg osv uten hell.
Til slutt ville den ikke starte overhodet, pumpa startet og fyllte brennkammeret med diesel, men den startet ikke. Så om den en gang startet så røykla den området rundt grunnet uforbrendt diesel i brennkammeret.

Så er jo en tanke å ha i bakhodet. Slik jeg forstår er det ikke mulig å få løs styreenhet til varmeren, og dermed må hele greia byttes.
av Okalettos
Hej!

Vi har en V50 D5 MY07 uttagen -9612 och dieselvärmaren vill inte vara med mer verkar det som :cry: :twisted:.
Varken direktstart eller med tidur. Skulle den börja starta upp så luktar det rejält illa och ryker som tusan under bilen. Vad sjutton är det för skit de har satt in i dessa bilar? Himla trist på en "premiumbil" som bara gått drygt 3000mil och är körd försiktigt för övrigt.
Min erfarenhet är att värmare till båtar kan vara driftosäkra efter några/många års användande,
visserligen använder man ju dem oftast bara sommartid, om det nu ska spela nån roll. Sitter värmaren i en bil som säljs i norden ska den väl tåla lite kyla, om det nu är det som orsaken. Utveckling och miljtänk, jovisst, på pappret ??:-/. Det verkar ju bara vara slit och släng med dagens bilar.

Får väl lämna in bilen och låta dem kika efter felkoder. Bäst/billigast att börja så eller?

Är nyfiken på hur det gått med era värmare...?
av Stenfors
Jag har precis samma symptom som du beskriver, Doffen.
Värmaren startar inte på programmerad tid, men tiduret fortsätter vara aktivt när man stiger in i kall bil. Sen går den igång när jag startar bilen. Får hoppas att det inte är styrenheten. Ska öppna värmaren så småningom bara jag får tid och kolla hur brännkammaren ser ut.

Sen måste jag hålla med dit Okalettos, det är under all kritik att dyra värmare (i dyra bilar) håller så kort tid som dom verkar göra. Man ska väl inte behöva byta ut dem vart tredje år!

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]