Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Pebben
Får väl även jag lägga in mina bilar...

Volvo 244L -78 (17år, grejade bara. Sålde innan körkort)

Saab 900i -88 (Första "riktiga" bilen. underbar på sitt sätt)

Saab 9000CD 2,3Turbo -92 (Trimmad c:a 300hk, grym bil)

Saab 900EMS -82 (Helt kass, drog massa bensin och var slö. Fyllde sitt syfte som fattig student)

Saab 9000CSE 2,3LTT -96 (Jätte fin bil, byggde om till AERO look. Grymt fin bil)

Saab 9-5 Aero kombi -00 (Bland de bästa bilarna, köpte den helt ny)

BMW 325iM -02 (Rätt kass bil, ser bra ut, rolig att köra men ändå anonym)

BMW M5 -99 (Mäktig! Lite för tung men annars helt perfekt)

BMW 528i -99 (Köpte den bara för att bli av med M5:an, fick bra betalt imellan)

BMW 530iaM -02 (Bytte snabbt till denna, kanske den bästa bilen av alla. Har faktiskt inget att klaga på)

VW Passat TDI 4-motion -01 (Snål, men grymt tråkig)

BMW 318i -88 (En billig bil för att kunna sälja Passaten utan att behöva organiserna försäljning/köp. Grymt fin och rolig bil för 5000kr)

Mercedes SLK 320 -01 (Hämtade den i tyskland för att sälja, hade den en månad c:a. Underbar bil. Skulle gärna köpa en igen om jag nån gång får råd med två bilar. Dock inte enbart en sådan)

Saab 9-5 3,0TDI Vector kombi -02 (Återigen en tyskbil som jag bara hade en månad c:a, bästa dieselmotorn jag kört)

Alfa Romeo 166 V6 2,0 Turbo -00 (Skön bil, perfekt skick men ändå svårsåld när jag sålde den)

BMW M5 -01 (Ja vad säger man, bättre än -99an. Bortsätt från vikten den absolut bästa bilen jag har haft/kört)

BMW 330XD m-sport -03 (Räknad man in förbrukning är detta bland de bästa jag har haft. Snål, rätt så snabb men ändå är Saaben 6:a diesel bättre. Finns nog väldigt olika examplar för jag har hört mycket negativt om Saabs 6:or. Trevlig BMW med all utrustning som Nav, m-sport etc.)

Volvo V70R -04 (Skiter man i ekonomin så är det den bästa allroundbilen jag har haft. Har ju inte en chans mot M5:an när det gäller att köra men räknad man även in komfort och utrymme vinner Volvon. Tar man dock hänsyn till förbrukningen är 530in dock vassare eftersom den går nästan lika bra och drar 0,5liter mindre /mil. Volvo har inte heller en chans mot varken tyskarna eller Saab i kvalitét inuti. För mycket skrammel i varenda Volvo jag åkt i för att känna riktigt solid. Nu är jag petig men jag har inte åkt i en ändå Volvo utan skrammel samtidigt har jag inte åkt i en nyare BMW med skrammel)
Användarvisningsbild
av Hayah
Jag införskaffade mina första bilar under sommaren och hösten -05.

Ford Sierra CL 2,0 -88 / Gav 500 kr för den och såg det som en kul grej att leka med tills man en gång i tiden skulle köpa en volvo. Dock sitter bromsarna stenhårt på den. Jag hade planer på att göra den gul med svart huv. ;) Men nu står den bara här på garageuppfarten och väntar på att bli av med sommardäcken så jag kan skicka den till skroten.

Volvo 740 GLE - 84 / Gav 6000 kr för denna. Drömmen om en helt egen Volvo var närmare än jag trodde och i oktober så införskaffade jag mig denna som ligger mig varmt om hjärtat. Ska fixa lite rost och lacksläpp på den som har blivit och sen lite annat smått och gott. :)
av anp
anp skrev:
Hilmer skrev:Dessa har jag haft, inte i exakt denna ordning.
Möjligen fattas det någon, omöjligt att komma ihåg alla....

*klipp*

Fyller på med fler när jag kommer på vilka dom var...
Visst är det trevligt med lite ombyte... :wink:

Kompletterar mitt förra inlägg lite, nu när jag har listan till hands.

Volvo:
*klipp*
35. 245GLE -90
*klipp*
Blev en till Volvo i helgen.
av sportmomentum
OJOJOJ några bilar har man avverkat igenom åren.

Första bil Beach Buggy vit vw 1500 -69
Sedan en Lancia Y10 Fire röd -86 döpt till "mubben" Kraschade den två gånger varpå den såldes billigt och en Toyota Corolla Silverkulört -80 fick ersätta.
Nästa inköp år 1998 köptes en långmilare taxi med 52000 mil på mätaren och bilen har jag kvar än 745:a vit -88 men nu med 63500 mil på mätaren. (bästa bilen)
Opel Kadett 1,2 S Gul -75
Nov -03 inköptes en ny Hyundai Atos Silver också kvar. Sedan en Dodge Durango SLT plus V8 5,9L Silver -99 och denna har jag också kvar i "stallet".
Förra veckan beställdes en V50 1,8F Flexifuel Sport Edition Momentum modellår 2007 Sänkt med sportpaket och lite lull lull. Silver även på denna. (tacksam färg)
Så lite Automobiler har man haft genom åren.
Sedan några motorcyklar och mopeder också, undrar om man är riktig?!!
av Alminjo
Har bland annat haft en
Opel Tigra -96 årsm. - som vart MAX stylad med bl.a dubbla vingar, 7 cm markfrigång(!), neon under/inne mm.... troligen snyggaste tigran i swe..
Användarvisningsbild
av Kaxe
1. Volvo Amazon -64
2. Opel Ascona 19SR -72
3. Opel Rekord -67
4. Ford Taunus GXl V6 - 72
5. Opel rekord -71
6. Ford Taunus GXL Coupe V6 -72
7. Ford Taunus 20 MXL 2300S - 71
8. Opel Rekord- 69
9. BMC Cooper - 64
10. SAAB 99 -77
11. Ford Granada V6 Coupe -76
12. Volvo 245 - 82
13. Toyota Cressida Combi -??
14. Taksänkt Ford Granada Combi -72
15. SAAB 900 Turbo -81
16. Opel Rekord 2,0 -85
17. Volvo 242 - 82
18. Ford Sierra - 85 FY FAN....................
19. Fiat Punto 75SX -99 körd i 7 år
20. Volvo V70N T5 -00
+ ett antal till som jag glömt
Användarvisningsbild
av JKB
Började under lumpen med en VW Scirocco typ 1 -76 som jag fick för 2000kr, den var snorgrön och inte mycket var bra på den men jag lärde mig mycket under det året då jag under lediga helger bytte vattenpump, stötdämpare och fjädrar, rostlagade bakluckan bla och fixade med lite av varje. Fick den aldrig i skick att ta den till besiktning, synd på en så vacker bil. SKROTADES AV MIG.
Sedan fick jag överta min mors gamla VW golf gti (90hkr) -84 men då den var USA-import var det hopplöst att fixa delar till den, inte mycket som stämde när man beställde delar i europa faktiskt. MIN KOMPIS SÅLDE DEN BILLIGT ÅT MIG, ANNARS HADE JAG SKROTAT DEN.

Nu har vi en Volvo 945 2,3s LTT -96 med ca 27500mil på mätaren och den är vi helnöjda med (förutom bensinförbrukningen). Blanka papper två år på raken med en över 10 år gammal bil med över 25000mil på mätaren. Kul att allt är så mycket standard så att man lätt kan uppgradera genom köp på skrot/via annons. Motorn går som om den var ny, efter lite nya dämpare/sänkfjädrar i fram är den nästan sportig att köra. Man behöver inte ha 235x40xr18 i däck för att det ska se bra ut (jämför med BMW), det räcker gott med 205x55xr16 även om 17" inte skulle skada. Nästan inga problem med rost, ingen elektronikstrul. Billiga delar, billig originalservice numera, billig att läma in på reperation (knappt lönt att skruva själv ibland).

Rekomenderas som budget bil för den med krav på rymmlighet/komfort/säkerhet/pålitlighet.

Mvh Jakob
Användarvisningsbild
av danwer
JKB är ju nästan lika frälst som mig ju :oops: !
Men jag förstår honom, dessutom har jag noterat att bensinförbrukningen
har mycket att göra med hur man behandlar gaspedalen :lol: , min går på liten/mil som vår gamla 745á men 1,5 l/mil är inga problem om man är på det humöret. :twisted:
Användarvisningsbild
av MrBig
Opel Ascona 1.6 -75 (spygrön)
Opel Ascona -79 Aut Beige
Golf GLS -81 Röd
Ford Eskrot 1.6 -86 (Första NYA bilen!) *** SKROT ***

Nu började min Opel karriär !!
Opel Kadett GT 2.0 -88 Vit ** NY **
Opel Kadett GT 2.0 -89 Svart met ** NY **
Opel Vectra GLS 2.0 -89 Röd ** NY **
Opel Vectra GT 2.0 -90 Vit
Opel Vectra GT 2.0 -91 Blå met ** NY **
Opel Calibra 2.0 -92 Röd (Roligaste bilen jag haft på den tiden)

Opel karriären slut !

SAAB 900 2.3 -94 Grön met
VW Jetta 1.8 -92 Vit
Volvo 855 2.5 GLT Aut -95 Solid svart
Ford Fiesta GL 1.4 -92 Röd (Shopping bil till frugan)
Volvo V70N 2.4 170 Aut -01 Blå met (senaste förvärvet)

Och så har jag säkert glömt någon Opel bland alla Oplar jag haft under den tiden.

Men nu är det bara Volvo som gäller, lillebror kör Volvo S70 -98 mor min kör V70N 2.4 140 -01.... så just nu är det bara volvo i familjen förrutom lilla shoppingbilen förstås !!

//M
av billy_
1. Toyota Celica -87. Ekonomisk mardröm men skitrolig för en artonårig.
2. Vw Beetle - 00. Måndagsexemplar. Många turer till verkstad. Dåligt bemötande på märkesverkstad. Surrig motor, för lågt växlad. Snygg bil dock.
3. Renault Clio - 01. Mycket fin bil, mjuk, bensinsnål och bra kvalitet.
4. Nissan Micra - 90. Körde 2000 mil under ett halvår med den och den höll för allt, inklusive långkörningar men skrotades pga rost.
5. Volvo 744 GLE - 90. Nuvarande bil som jag är mycket nöjd med. Några småfel som jag fixat själv. Lättmeckad, skön och billig i totalekonomi.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 25
Problem med airbagen V70 .01

Han har sovit 10 år nu. Knappast han svarar […]

Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]