Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
#374776
VolvoB20 skrev:Såg att BMW försöker ta detta ett steg längre med adaption istället för att återinföra sport-normal-ekonomi knappen.

Man försöker tydligen läsa av trafcik, väg, skyltar, puls, blodtryck, förarrörelser, flakande blick osv och sedan utifrån detta bestämma hur lådan växlar.

Ex datorn ser att du passerat 90 skylt för en stund sedan men ser också att du fiser i 70 bakom en långtradare, sen ser datorn att din puls är 160 ditt blodtryck och adrenalin är på explostionsgränsen.

Detta gör att lådan tok-adapterar som fittipaldi och kommer att banga i detta års absolut hårdaste kickdown på en millisekund så föraren blir nöjd.....

fast den gammla knappen var og bra mycket enklare och mindre felkälla :mrgreen:
Jag vet inte vilken BMW du relaterar till med knapp för sportläge, men flertalet av BMW där trycker du spaken åt vänster till manuella läget, där aktiveras sportläget , vill du växla manuellt så är det bara att göra det, men låter du spaken bara ligga kvar så växlar den fortfarande automatiskt men med sportläge.
Då är responsen ögonblicklig, även med manuell växling växlar den direkt, o inte som Volvon som verkar funderar en stund innan den petar i nästa växel.
Sedan kan man nu mer också beställa sportlåda till BMW 5-serie, den är snabbare i respons och då får man även paddlar vid ratten.
I den ny 5:an är alla automatlådor 8 växlade, det är ett tekniskt under smidig och direktlåda

Men Volvo säljs inte som en bil för den aktiveföraren så man har väl valt en sävlig programvara.
Förmodligen har V8:an en annan snabbare låda, man köper inte en sådan bil för att få en låda som funderar om den skall växla eller inte . :mrgreen:
Användarvisningsbild
av StringerBell
#374784
Steff 99 skrev: Jag vet inte vilken BMW du relaterar till med knapp för sportläge, men flertalet av BMW där trycker du spaken åt vänster till manuella läget, där aktiveras sportläget , vill du växla manuellt så är det bara att göra det, men låter du spaken bara ligga kvar så växlar den fortfarande automatiskt men med sportläge.
Då är responsen ögonblicklig, även med manuell växling växlar den direkt, o inte som Volvon som verkar funderar en stund innan den petar i nästa växel.
Sedan kan man nu mer också beställa sportlåda till BMW 5-serie, den är snabbare i respons och då får man även paddlar vid ratten.
I den ny 5:an är alla automatlådor 8 växlade, det är ett tekniskt under smidig och direktlåda

Men Volvo säljs inte som en bil för den aktiveföraren så man har väl valt en sävlig programvara.
Förmodligen har V8:an en annan snabbare låda, man köper inte en sådan bil för att få en låda som funderar om den skall växla eller inte . :mrgreen:
Fast man vill ju sällan ha en låda som håller på å växlar hela tiden, vid minsta beröring. Helt olidligt. Det beteendet skall definitivt förpassas till ett sportläge.
av Steff 99
#374801
StringerBell skrev:
Steff 99 skrev: Jag vet inte vilken BMW du relaterar till med knapp för sportläge, men flertalet av BMW där trycker du spaken åt vänster till manuella läget, där aktiveras sportläget , vill du växla manuellt så är det bara att göra det, men låter du spaken bara ligga kvar så växlar den fortfarande automatiskt men med sportläge.
Då är responsen ögonblicklig, även med manuell växling växlar den direkt, o inte som Volvon som verkar funderar en stund innan den petar i nästa växel.
Sedan kan man nu mer också beställa sportlåda till BMW 5-serie, den är snabbare i respons och då får man även paddlar vid ratten.
I den ny 5:an är alla automatlådor 8 växlade, det är ett tekniskt under smidig och direktlåda

Men Volvo säljs inte som en bil för den aktiveföraren så man har väl valt en sävlig programvara.
Förmodligen har V8:an en annan snabbare låda, man köper inte en sådan bil för att få en låda som funderar om den skall växla eller inte . :mrgreen:
Fast man vill ju sällan ha en låda som håller på å växlar hela tiden, vid minsta beröring. Helt olidligt. Det beteendet skall definitivt förpassas till ett sportläge.
Om du inte märker att den växlar, så varför skulle det bli olidligt :?:
Användarvisningsbild
av StringerBell
#374806
Steff 99 skrev:
StringerBell skrev:
Steff 99 skrev: Jag vet inte vilken BMW du relaterar till med knapp för sportläge, men flertalet av BMW där trycker du spaken åt vänster till manuella läget, där aktiveras sportläget , vill du växla manuellt så är det bara att göra det, men låter du spaken bara ligga kvar så växlar den fortfarande automatiskt men med sportläge.
Då är responsen ögonblicklig, även med manuell växling växlar den direkt, o inte som Volvon som verkar funderar en stund innan den petar i nästa växel.
Sedan kan man nu mer också beställa sportlåda till BMW 5-serie, den är snabbare i respons och då får man även paddlar vid ratten.
I den ny 5:an är alla automatlådor 8 växlade, det är ett tekniskt under smidig och direktlåda

Men Volvo säljs inte som en bil för den aktiveföraren så man har väl valt en sävlig programvara.
Förmodligen har V8:an en annan snabbare låda, man köper inte en sådan bil för att få en låda som funderar om den skall växla eller inte . :mrgreen:
Fast man vill ju sällan ha en låda som håller på å växlar hela tiden, vid minsta beröring. Helt olidligt. Det beteendet skall definitivt förpassas till ett sportläge.
Om du inte märker att den växlar, så varför skulle det bli olidligt :?:
Jag hatar sådana lådor. Lock up and shut up, är min devis. Snabba, distinkta växellägen vill jag ha - som på traditionella lådor. Vill jag skjuta i väg som en pil gör jag kick-down.
Användarvisningsbild
av Momentum
#374820
kave skrev:Vidare växlar den upp direkt vid gasuppsläpp.
Jag provade en 2010 XC70 D5 Automat för en tid sedan
Det som slog mig var att jag för första gången upplevde att motor och växellåda var i harmoni med varann

Efter en kort stunds "aktiv" körning låg hela tiden lådan kvar en bra stund på en lägre växel och var på på "hugget" för nästa kurva och gaspådrag, så på den fungerade adaptionen helt klart
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#374841
En stor skillnad på MY09 och MY10 D5 aut är växlingshastigheten. Motorn tappade ork i starten för att växlingen 1-2 inte var tillräckligt rapp. I MY10 D5 aut oavsett kaross så känns det betydigt bättre/piggare/rappare, men samtidigt mjukt och fint.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#374845
Nu när tråden har gått över lite till bl.a skillnad i växellådorna så kan jag lägga upp detta lilla filmklipp som jag har spelat in. Det visar att trots att jag gasar lugnt, lugnt i början så är den snabb på att växla ner när jag "kickar" senare i klippet.

[youtube]poaoI_YGy_g[/youtube]
av perhall
#374949
Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:Såg att BMW försöker ta detta ett steg längre med adaption istället för att återinföra sport-normal-ekonomi knappen.

Man försöker tydligen läsa av trafcik, väg, skyltar, puls, blodtryck, förarrörelser, flakande blick osv och sedan utifrån detta bestämma hur lådan växlar.

Ex datorn ser att du passerat 90 skylt för en stund sedan men ser också att du fiser i 70 bakom en långtradare, sen ser datorn att din puls är 160 ditt blodtryck och adrenalin är på explostionsgränsen.

Detta gör att lådan tok-adapterar som fittipaldi och kommer att banga i detta års absolut hårdaste kickdown på en millisekund så föraren blir nöjd.....

fast den gammla knappen var og bra mycket enklare och mindre felkälla :mrgreen:
Jag vet inte vilken BMW du relaterar till med knapp för sportläge, men flertalet av BMW där trycker du spaken åt vänster till manuella läget, där aktiveras sportläget , vill du växla manuellt så är det bara att göra det, men låter du spaken bara ligga kvar så växlar den fortfarande automatiskt men med sportläge.
Då är responsen ögonblicklig, även med manuell växling växlar den direkt, o inte som Volvon som verkar funderar en stund innan den petar i nästa växel.
Sedan kan man nu mer också beställa sportlåda till BMW 5-serie, den är snabbare i respons och då får man även paddlar vid ratten.
I den ny 5:an är alla automatlådor 8 växlade, det är ett tekniskt under smidig och direktlåda

Men Volvo säljs inte som en bil för den aktiveföraren så man har väl valt en sävlig programvara.
Förmodligen har V8:an en annan snabbare låda, man köper inte en sådan bil för att få en låda som funderar om den skall växla eller inte . :mrgreen:
En oerhört irriterande sak med BMW:s sportläge är att den inte använder högsta växeln, åtminstone var det länge så, vilket innebar att man inte använde den över 100 eftersom man då alltid vill ligga på högsta växeln de gånger man (mellan varven) kör lugnt.../PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#374951
Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:Såg att BMW försöker ta detta ett steg längre med adaption istället för att återinföra sport-normal-ekonomi knappen.

Man försöker tydligen läsa av trafcik, väg, skyltar, puls, blodtryck, förarrörelser, flakande blick osv och sedan utifrån detta bestämma hur lådan växlar.

Ex datorn ser att du passerat 90 skylt för en stund sedan men ser också att du fiser i 70 bakom en långtradare, sen ser datorn att din puls är 160 ditt blodtryck och adrenalin är på explostionsgränsen.

Detta gör att lådan tok-adapterar som fittipaldi och kommer att banga i detta års absolut hårdaste kickdown på en millisekund så föraren blir nöjd.....

fast den gammla knappen var og bra mycket enklare och mindre felkälla :mrgreen:
Jag vet inte vilken BMW du relaterar till med knapp för sportläge, men flertalet av BMW där trycker du spaken åt vänster till manuella läget, där aktiveras sportläget , vill du växla manuellt så är det bara att göra det, men låter du spaken bara ligga kvar så växlar den fortfarande automatiskt men med sportläge.
Då är responsen ögonblicklig, även med manuell växling växlar den direkt, o inte som Volvon som verkar funderar en stund innan den petar i nästa växel.
Sedan kan man nu mer också beställa sportlåda till BMW 5-serie, den är snabbare i respons och då får man även paddlar vid ratten.
I den ny 5:an är alla automatlådor 8 växlade, det är ett tekniskt under smidig och direktlåda

Men Volvo säljs inte som en bil för den aktiveföraren så man har väl valt en sävlig programvara.
Förmodligen har V8:an en annan snabbare låda, man köper inte en sådan bil för att få en låda som funderar om den skall växla eller inte . :mrgreen:
Detta var ingen BMWmodell som var ute i handeln utan kom från en film från BMWs framtidslabb där man testade framtides adaptiva lådor.
av carlos
#375671
Har själv en XC70 -07 långmil, och hoppas på att få 200´. Har beställt en XC70II -10 med summum,och lite annat godis. listpris så går den på en bit över 500´.Men sen är det bara att tokpruta.Går att få ner den rätt bra. De betalar bättre för inbyte, om du köper en XC70 mot en XC60. Bara att köpa- Den är GULD att köra när det snöigt ute.
/Carlos
PS. Nya XC70 känns stadigare att köra. Den gamla känns lite vinglig-DS
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]

Dumpventil?