Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DISCOVERY
Tja jag upplever det som att vara i sibirien när jag kör bilen nu, väldigt kall i kupen. Tempmätarn går upp till mitten så det borde väl vara bra eller? Kan termostat vara dålig ändå? Läste även om 3 st glödstift på motorn, ovanför växellådan, brukar det sitta sådana på v70 tdi-98? Sitter det sådana på min bil så kan det vara de som spökar för när jag tittar på historiken på bilen så är aldrig sådana några bytta. Tacksam för svar, för det är snart kallare i kupen än ute..
av DISCOVERY
Ingen som har några tips? Bara att byta bil eller :-DD . Nämen det där med tre glödstift ovanför växellådan verkar ju intressant. Hittade det tipset via sökfunktionen, men har inte haft läge att kolla upp om det sitter sådana på min kärra.Så är det någon som vet om det sitter sådana på vissa årsmodeller eller liknande så säg gärna till. Jag får väl om inte annat krypa under bilen när tempen inte är -20. Upplever det bara som att kupetempen försämrats kraftigt.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Glödstiften på motorn sitter väl där för att värma upp motorn? :???:
Användarvisningsbild
av sthlm
Släpp det där med glödstift...

Går tempmätaren upp till mitten så verkar ju iallafall termostaten vara ok.
Jag har själv problem med ett spjäll som inte vill öppna ibland och det ger mig en kall kupé.
I mitt fall så räcker det med att rucka lite på reglagen så kommer det igång.
Antar att det är någon spjällmotor som inte lirar som den skall.
av DISCOVERY
Sista tjatet om glödstift, :lol: det jag läst är att det ska sitta tre stycken intill varandra i värmebatteriet och jag tänkte att kanske dessa var slut ? Bara en tanke men jag ska naturligtvis kolla upp spjällen, det kan vara det som spökar.
Användarvisningsbild
av Redcreek
Nej, glöm det där om glödstift. Det sitter en i varje cylinder (i toppen) som används då motorn kallstartas.
Om du har klimatanläggning så är det troligast en ställmotor dom gått sönder. På moderna bilar styrs värmen med omstyrning av luften. Kall luft går vid sidan av värmepaketet och varm luft styrs genom värmepaketet. Det gör regleringen snabb och gör att en klimatanläggning kan hålla jämn temperatur i kupen. På äldre bilar går ofta all luft genom värmepaketet och värmen styrs med en kran som reglerar kylvätskan.
Varmkör motorn och känn på de 2 slangarna som går genom torpedväggen. Är de varma så är det troligtvis en ställmotor eller styrelektroniken som gått sönder (om klima). Annars kan en vajer hoppat loss från en av spjällen.
Är ingen expert på V70, men kan inte tänka mig att det sitter en värmekran liknande 740 även på dessa (många sådana har jag bytt...)
av blueride
DISCOVERY skrev:Tja jag upplever det som att vara i sibirien när jag kör bilen nu, väldigt kall i kupen. Tempmätarn går upp till mitten så det borde väl vara bra eller? Kan termostat vara dålig ändå? Läste även om 3 st glödstift på motorn, ovanför växellådan, brukar det sitta sådana på v70 tdi-98? Sitter det sådana på min bil så kan det vara de som spökar för när jag tittar på historiken på bilen så är aldrig sådana några bytta. Tacksam för svar, för det är snart kallare i kupen än ute..

Glödstiften du pratar om sitter där för att snabbare komma upp i temperatur, ungefär som och koppla på en extra motorbroms när bilen är kall. Detta generarar värme men inte mer än ett par hundra watt eller nåt. Dom sitter på utgående stos där slangen till kupepaketet ansluter, 19mm slang.

Dom har som alla komenterat ingeting att göra med att du inte får värme när motorn redan är varm.

Känn om slangarna till/från kupepaketet är varma när motorn är varm, i så fall är det ett spjällproblem.

/marcus
Varierande laddtryck Volvo 940

Wastegateaxel som glappar kanske. Den kan glappa i[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]

Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]