...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Scania
#374707
Jag irriterar mig på de som ligger för nära bakom mig vid körning på landsväg/motorväg. Jag brukar sakta ner då så att jag får ännu längre avstånd till framförvarande, för säkerhets skull...
av pjfj
#374852
Scania skrev:Jag irriterar mig på de som ligger för nära bakom mig vid körning på landsväg/motorväg. Jag brukar sakta ner då så att jag får ännu längre avstånd till framförvarande, för säkerhets skull...
Helt riktigt, det är ju uppenbart att de vill köra om när de ligger så nära, och det vill man ju i så fall hjälpa till med. :mrgreen:
#374930
Willis skrev:Yrkesförare stör jag mig mest på faktiskt. Dem har en jädra tendens att försöka visa vem som är störst. I Göteborg bränner dem på i nära 100 på 70 sträckor och slickar röv rent bokstavligt...

Jag säger inte att det gäller alla, men minst 95%.

Och flertalet av dem ska vara yrkesförare?! Ha!
Antar att du menar tradare?
95% av dom gör inte ens 100 eftersom dom är elektronisk spärrad på 89 eller 90 beroende på märke så där har du fel men däremot så är det glädjemätare i 95% av PB.

Förresten, hur vet du att dom kör 100 på 70 - sträckor? :wink:
#374941
Jag stör mig väldigt mycket på de individer som uppenbarligen har en intelligenskvot på mellan 25 och 65, som envisas med att ligga i mittfilen i Göteborgsbacken i Jönköping. I deras små skrynkliga och lågpresterande hjärnor har de skapat en illusion av att de inte får ligga i högerfilen då den är eluppvärmd för att underlätta för lastbilar när det är vinterväglag. Det finns inget förbud mot att personbilar framförs i denna fil men däremot är det förbjudet för lastbilar att använda vänsterfilen. Något som detta präktiga yrkesförare skiter högaktningsfullt i många gånger. Och så blir det stopp i alla fall. När normalt folk ligger i högerfilen tvingas vi att köra om i en vid båge för att komma om de imbecilla jävlarna som sniglar sig fram i mittfilen. Och inte fattar de grejen när man efter en vid omkörning blinkar höger och lägger sig i högerfilen igen. Näe, de fortsätter i mittfilen som om inget hade hänt. De som ligger och sniglar i mittfilen skall dö!
Användarvisningsbild
av rejsbo
#376930
Nybbe_gefle skrev:Alla privatbilister som inte förstår att det fungerar lite annorlunda med ett 60+ tonsekipage. Tänk efter före och underlätta gärna för oss yrkesförare med att tydligt visa era avsikter i trafiken!

//David
Håller med till hundra, det verkar som att folk aldrig tittar i backspegeln.
Vad har man tillfartsramperna på motorvägarna till?? Jo, man ska anpassa farten till den på motorvägen!
Sen börjar många att tveka, sen panikbroms... SUCK
Blinkers används alldeles för sällan, man är ju inte synsk....iaf inte alltid.
En annan sak, som jag har märkt på senare tid. Att många, allför många, kör omkring med bara parkeringsljuset tänt...
Eller kan det vara så att bägge halvljuslamporna har gått sönder. Man ser ju rätt många en-ögda utmed vägarna.
H-7 är väl det sämsta skit som någonsin uppfunnits. Bildelsfirmorna ska väl leva dom åxxå..?
Jag räknade en kväll, 57 st enögda bilar, från Järva krog till Kungens kurva.... Men det kanske inte är nåt rekord`...?
1-2 filsvägar är ett elände. Man får bromsa många ggr, bara för att folk inte kan avgöra om dom ska hinna förbi innan vägen smalnar av..
av *pettson*
#382133
Blev nu nyfiken. Eftersom många synpunkter gäller att blända av i tid. Vad är att blända av i tid. Är alla överens om vad * I TID* är?..


För min egen del fick jag en gång i trafikskolan lära mej att helljus ska man ha på tills jag får en svag reflex i mötandes nummerskylt. Då är det dags att blända av, Samma när jag åker bakom. När reflexen syns i nummerplåten ska det bländas av. Kikar mötanden rätt medans han utför mörkerkörning så blir han/hon då inte bländad. (inte stirra på mötande trafik, se mötande i vänsterperferin och koncentrera blicken åt höger så man inte har nån gående eller vilt längs sin väg.) På så sätt är helljuset på så länge det är möjligt för att undvika viltolycka eller annan olycka. Ingen blir bländad eller skadad av detta.
Men tydligen har det lärts ut lika många varianter av detta som vi är bilister.

Igår åkte jag från Fornåsa mot motala, utanför Fornåsa är det en lång raksträcka. Naturligtvis åkte helljuset på, men jag konstaterade att när jag har ca 1800meter kvar till mötanden så bländar den av. När jag har drygt 1000 meter kvar blinkar denna där som en tok på att jag ska blända ned. Jag bländar ned. Nu kan vi konstatera att vi har drygt 800 meter mellan oss och halvljuset går ca (grovt räknat) 100 meter på en standardbil. Där har vi alltså 600 meter mörker mellan oss. Mörker är potentiell risk.
Så återigen, utan att vi hoppar på varandra om åsikter och annat. Vad är just BLÄNDA AV I TID? Vad blev ni lärda i körskolan för nåt?
#382138
*pettson* skrev:Så återigen, utan att vi hoppar på varandra om åsikter och annat. Vad är just BLÄNDA AV I TID? Vad blev ni lärda i körskolan för nåt?
Kommer faktiskt inte ihåg men jag använder "jag bländar av när jag blir bländad"
#382176
Jag bländar givetvis av så fort jag ser lyktorna på det mötande fordonet. Det är så jag själv vill bli bemött.
#382370
Jag brukar blända av när mötande bländar av. Lite beroende på vad denna har för ljuskonfiguration. Men om jag inte upplever det som störande så bländar jag av när mötande bländar av. Händer då och då att vi möts på helljus, om båda är tjuriga. :wink:

Sen brukar jag köra med dimljusen på i mörker också. :wink:
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 552

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]

230fk går snålt

Detta är enda jag hittat på hur man m&a[…]

Rostskyddstips

Owatrol och Fluid-film är välkända […]

Bud från utländsk intressent för a[…]