Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

GreenTurtle skrev: Ett annat gissel i dessa vintertider är ju givetvis tvätt av bil när det är polarkyla ute. Om man tvättar bilen på kvällen (skinnar av den ordentligt och även i dörrposterna), det blir ca -20 ute under natten, kör med tiduret på morgonen (bilen står i garaget alt. ute), kommer man då att komma in i bilen på morgonen? Utan parkvärmaren vet jag av erfarenhet att det är snudd på omöjligt utan att ta i för kung och fosterland med risk att förstöra allt vad lister och dörr heter.
Jag har tvättat bilen, om inte vid 20 minus, så i alla fall 5-7 minus. Man tar det försiktigt med högtrycken vid dörrar och lister (en meter ifrån); efter tvätt och skölj torkar man av lister och kanter kring dörrarna väl, och smörjer gummilister med silikonmedel. Gör man detta har det inte varit några problem för mig, och jag skinnar inte ens av bilen.
Jag har haft el värmare förut på 2 av mina tidigare bilar. Men ganska fort kom jag fram till att det är super svårt att använda. Framförallt om man inte har garage- parkering med el-uttag. Det är ganska svårt att hitta stolpar med el-uttag på centrum parkeringar också. så jag tyckte det var lite överskattad.

Nu när jag köpte min diesel så fick jag tidur o div. Spontant tänkte jag att det är väl ändå rätt onödigt, hålla på programera, veta exakt när man kommer till bilen osv. Nu med facit i hand och 4månaders användning, så tror jag nog att jag aldrig mera köper en bensinare, aldrig mera en bilen utan bränsledriven värmare. Shit, alltså jag använder den konstant!

extrvärmare står i auto läge.

Hemma kallgarage = direkt start PÅ (då jag startar bilen)

lämna på dagis = direkt start PÅ

Då man handlar = direkt start PÅ

På jobbet = tidur

Fan jag tror inte jag skulle kunna ha en bil utan värmare. Jag har inte satt mig in i kall bil på 4månader nu :))) Vad lätt man anpassar sig till bekvämligheter. Har inte ens en isskrape eller borste i bilen :))))))))))))))))
... smörjer gummilister med silikonmedel.
Vilket silikonmedel? Fabrikat?
Bitez skrev: Fan jag tror inte jag skulle kunna ha en bil utan värmare. Jag har inte satt mig in i kall bil på 4månader nu :))) Vad lätt man anpassar sig till bekvämligheter. Har inte ens en isskrape eller borste i bilen :))))))))))))))))
:-)-)

Det är bara vinterbadare som inte använder sin värmare!

Fast så mycket som du använder din värmare undrar jag hur ditt batteri mår... :shock:
Bitez skrev: extrvärmare står i auto läge.

Hemma kallgarage = direkt start PÅ (då jag startar bilen)

lämna på dagis = direkt start PÅ

JAg förstår inte riktigt, sätter du På din Direktvärmare när du startar bilen i ditt kallgarage?!
GreenTurtle skrev:
... smörjer gummilister med silikonmedel.
Vilket silikonmedel? Fabrikat?
Finns överallt. Statoil har silikonservetter, men det finns också på burk som man stryker på ungefär som skoputs. Finns överallt!

Man lägger helt enkelt extra omsorg och torkar n o g a kring dörrar + silikon och skiter i att torka resten av bilen. Den tar ju inte skada av att vattenpärlorna fryser på huven.
Bitez skrev: lämna på dagis = direkt start PÅ

Ska skapa en egen tråd om detta men det borde ju vara mycket bättre att lämna bilen på tomgång viddessa tillfällen.

+Drar inte mera bränsle än värmaren

+laddar batteriet istället för att ladda ur det.

+bättre för miljön då motorn har partikelfilter + 3vägskatalysator, värmaren båser ju at avgserna helt utan rening
VolvoB20 skrev:

Ska skapa en egen tråd om detta men det borde ju vara mycket bättre att lämna bilen på tomgång viddessa tillfällen.

+bättre för miljön då motorn har partikelfilter + 3vägskatalysator, värmaren båser ju at avgserna helt utan rening
Sant, men risken är ju klart större att du blir en bil á 300 tkr fattigare då :???:
GreenTurtle skrev:
VolvoB20 skrev:

Sant, men risken är ju klart större att du blir en bil á 300 tkr fattigare då :???:
Skapade en egen tråd om detta, men om jag fodrar i stallet eller väntar på någon sittand i bilen är det ju ingen stöldrisk och då måste tomgångskörning vara bättre för miljö och bil.
VolvoB20 skrev: +bättre för miljön då motorn har partikelfilter + 3vägskatalysator, värmaren båser ju at avgserna helt utan rening
Avgasreningen kan knappast vara optimal när motorn startas kall.

Dessutom: En effektiv förbränning av diesel i en brännare borde väl ge mindre skit än en explosionsmotor?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?