Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag har svårt att se att "lite" ojämnheter skulle göra så lagret gersig.

därimot så unvek du att svra på om du själv slarvatbort eller monterar tätningen mellan lager o drivaxel fel. vilket kan öka risken för at fukt tränger in i lagret.

om du har skadat denna tätning så fungerar den inte (eller om den saknas helt)
CarMan skrev: - därimot så unvek du att svra på om du själv slarvatbort eller monterar tätningen mellan lager o drivaxel fel. vilket kan öka risken för at fukt tränger in i lagret.

om du har skadat denna tätning så fungerar den inte (eller om den saknas helt)
Jag var noggrann och tog god tid på mig när jag monterade lagret - eller navsatsen som det heter. Eftersom det inte är ett löst lager det handlar om är det inte så svårt att montera själva navsatsen där lagret redan sitter färdimonterat. Någon lös tätning fanns inte med i någon av de bägge navsatser som jag köpte från Volvo, utan allt är liksom färdigt att sättas på plats. Rätta mig gärna om jag har missat något.

Sedan gjorde ju verkstaden själv en montering - och de borde inte ha missat något - där lagret gav upp efter ca ett par tusen mil.

Svårigheten med att byta lagret för mig var att bultarna som håller navet krävde en torxhylsa. För att inte råka ut för problem där så köpte jag en av bra kvalité - vilket nog var tur för de satt som sjutton. (Jag använde en pallbok för att stötta hylsnyckelsatsens förlängare för att minska risken för att dra sönder någon av de fyra torxbultarna.) Att sedan åter montera navsatsens bultar genom att växeldra på samma sätt som man monterar en fälg eller fläns var okomplicerat. Lite mer tid tog det däremot att försiktigt återmontera och pass in nedre spindelleden så att den hamnade rätt - utan att skada gängorna - så att bulten skulle var svår att dra åt.
All bultar till navsatsen, spindelleden och centrumbulten drog jag med momentnyckel enligt de moment som finns angivna i Haynes handbok.
/PL
det sitter en tätning mellan lagret & drivaxeln, ibland ligger tätningen kvar på drivaxeln & ibland på lagret, dena ska flyttas över, inte bytas.
den ska monteras på drivaxeln & åt rätt håll (den kan lätt trilla ned när man monterar den så lite hjulager fet brukar göra att den lättare blir kvar på drivaxeln)
Okey - tätningen blev i sådant fall kvar på drivaxeln. Jag hade definitivt upptäckt tätningen om den ramlat den eftersom jag tog det hel lugnt och metodiskt. Däremot så blev det inget extra fett påfört eftersom det inte fanns beskrivet i Haynes handbok. Jag antar att lite fett på tätningen också hjälper till att hålla en del fukt bort och ger ett extra skydd av lagret.
Jag ska i vart fall tänka på det om det blir att byta lager en gång till - vilket jag ändå hoppas att jag slipper.
Tack för tipset!
/PL
Standby S09 sirenförstärkare

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&a[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &au[…]

Visst vet du att värmepaket ofta drabbas av &[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]