Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken lyder. Läser man runt lite i forumet så lovordar i stort sett alla Parkeringsvärmare med tidur. Har förstått att park.värmare med tidur är svindyrt som extra tillägg vid nyköp. Detta har även jag i min bil (dock så satt det i när jag köpte bilen beg). MEN jag har fortfarande inte använt detta och förstår mig inte riktigt på när jag egentligen ska använda den. Nämnas bör att jag varje kväll/natt ställer in bilen i garaget (kallgarage) och efter vad jag förstått så skall man inte köra värmaren inne i garaget!
:D Finns hur många tillfällen som helst. Bara fantasin sätter stopp.
När du handlar på Ica och det är -20 grader ute, vid slalombacken efter en dags skidåkning är det kanon och komma till en varm och isfri bil.
När du parkerar på stan.
Om du blir sittande och väntar i bilen en längre stund så behöver du inte ha motorn igång utan parkvärmaren istället.
När de inte lovar någon nederbörd så skulle jag föredra att inte ställa bilen i kallgaraget utan använda parkeringsvärmaren istället.
Som sagt bara fantasin sätter stopp.
På en dieselbil från Volvo så är det standard med parkeringsvärmaren, det du betalar extra för är tiduret och det kostade 1900:- extra på min 09:a, troligtvis något liknande nu och det är det absolut värt.
Det är ett av dom bästa tillvalen!

Man ställer helt enkelt in en tid när man vill att bilen ska vara varm. Så sköter bilen allt själv. Vill man starta den själv kan man trycka på direktstart av värmare istället. Man slipper krångla med att koppla in sladdar, plus att man slipper den fula och dåliga kupévärmaren. Har man bränsledriven värmare så används dom vanliga utblåsen istället!

Det är rätt att man inte ska starta värmaren i garage.
Inte det bästa tillvalet för alla.

Jag har kollegor i Stockholm som parkerar i garage hemma, på jobbet och när de handlar. De har aldrig något tillfälle att köra parkvärmaren.

Jag har kört min via timern kanske 6 ggr på 5 år. Kör ju med eletrisk pvärmare normalt och vid flygplatens har man ju ingen aning när man ska landa och det går ju inte att progga start 2 dagar i förväg heller.
ztaffans skrev::D Finns hur många tillfällen som helst. Bara fantasin sätter stopp.
När du handlar på Ica och det är -20 grader ute, vid slalombacken efter en dags skidåkning är det kanon och komma till en varm och isfri bil.
När du parkerar på stan.
Om du blir sittande och väntar i bilen en längre stund så behöver du inte ha motorn igång utan parkvärmaren istället.
När de inte lovar någon nederbörd så skulle jag föredra att inte ställa bilen i kallgaraget utan använda parkeringsvärmaren istället.
Som sagt bara fantasin sätter stopp.
På en dieselbil från Volvo så är det standard med parkeringsvärmaren, det du betalar extra för är tiduret och det kostade 1900:- extra på min 09:a, troligtvis något liknande nu och det är det absolut värt.
Ok, jag förstår. Men i ditt fall så använder man ju inte då tiduret utan enbart Direktvärmaren? Säg att jag kommer till ICA, skall in 10 min och det är -20 ute. Sätter jag då bara Direktvärmare PÅ och när jag kommer ut igen så sätter jag den till AV. I min display har har jag Tidur1, Tidur2, Extravärmare och Direktvärmare. Vad innebär Extravärmare?
Exakt vad värmer värmaren upp (motor, kupé, kaross, snösmältning osv.)?

Tack för infon.
XC90_Executive skrev:Det är ett av dom bästa tillvalen!

Man ställer helt enkelt in en tid när man vill att bilen ska vara varm. Så sköter bilen allt själv. Vill man starta den själv kan man trycka på direktstart av värmare istället. Man slipper krångla med att koppla in sladdar, plus att man slipper den fula och dåliga kupévärmaren. Har man bränsledriven värmare så används dom vanliga utblåsen istället!

Det är rätt att man inte ska starta värmaren i garage.
Hur kan det då vara detta bästa tillvalet om jag alltid ställer in bilen i garaget på vintern och man ska inte använda värmaren i garaget? Lite motsägelsefullt. Dock så fick jag lite mer input av ztaffans ovan.
TacK!
VolvoB20 skrev:Inte det bästa tillvalet för alla.

Jag har kollegor i Stockholm som parkerar i garage hemma, på jobbet och när de handlar. De har aldrig något tillfälle att köra parkvärmaren.
Exakt, det var lite det jag menade också.
GreenTurtle skrev: Ok, jag förstår. Men i ditt fall så använder man ju inte då tiduret utan enbart Direktvärmaren? Säg att jag kommer till ICA, skall in 10 min och det är -20 ute. Sätter jag då bara Direktvärmare PÅ och när jag kommer ut igen så sätter jag den till AV. I min display har har jag Tidur1, Tidur2, Extravärmare och Direktvärmare. Vad innebär Extravärmare?
Exakt vad värmer värmaren upp (motor, kupé, kaross, snösmältning osv.)?

Tack för infon.
Tja, vid slalombacken använder jag tidur och även på stan om man vet när man ska hem.
Värmaren värmer både motor och kupé. Jag kallar både direktvärme och tidursvärme för parkeringsvärme.
Om extravärmare är satt på Auto läget så hjälper värmaren till att snabbare få upp värmen i motorn och kupén.
Om man avaktiverar den så tar det mycket längre tid att få värme i kupén eftersom dieselmotorn tar lång tid på sig att bli varm.
Jag har kallgarage och då använder jag motorvärmaren (tillval). Dieselvärmaren använder jag övrig tid när jag parkerar längre tid någon annan stans . En del tycker det är kaka på kaka med båda delar, men jag tycker det är komfort. Dieselvärmaren använder jag flera ggr i veckan. Jag skall alltid se till att jag får med det på bilarna i framtiden. Klockrent tillbehör för en "billig" penning att få en varm bil när andra har
- 25 grader i sina. Det gäller bara att komma ihåg att programmera......
Med motorvärmaren menar jag EL-driven.

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]