Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nilkas
#374417
Hej,

På macken vägrade han starta efter fylld tank, kom dit med nästan helt tom tank. -7 grader lufttemp.

Vi gissade på fruset vatten i ledningarna och satte den i biltvätthallen en stund, men den startade i alla fall inte.

Testade också nån startmotorspray från CRC tror jag det var. Sprutade in i luftintaget, men det hjälpte inte heller.

Kollade ett tändstift som var torrt (efter upprepade startførsøk) och lite sotigt.

Startmotorn går runt som normalt.

Har haft startproblem runt i noll-gradigt väder nu i vinter, men det är det inte nu. Och då hostar den, startar oftast efter ett par gånger. Men detta är nåt annat.. Inte ett host liksom.

Vad tror ni?

Frusna slangar? Bränslepumptrubbel?

Taxichaffisen tipsade om nåt som jag tror var tändspole? Kan det vara den?

Tacksam før tips..

240 / 1990 modell. B230F tror jag.

mvh

Niklas
av Rådlös
#374441
När du kollade tändstiften, såg du om det kom någon gnista också? Nollägesgivaren (svänghjulsgivaren, övre dödpunktgivaren, vevaxelgivaren, hallgivaren, det finns många namn) kan glappa. Långt bak över ventilkåpan sitter en svart kabelskarv med en låssprint i. Öppna den och kolla där efter oxider på kontaktstiften. Har du tillgång till en Ohmmeter så mät på den kabeln som går ner bakom motorn. Ner mot växellådan. Det skall vara omkring 200 Ohm, om det är riktigt. Det kan också vara glapp i kontakten. Sätt ihop den igen och pröva. OBS! Det är ofta vaselin i kontakten. Det är i så fall inget fel om det är så.
Om nollägesgivaren inte fungerar, kan du aldrig starta bilen. Det är den som ger klarsignal till styrdatorn om i vilket varv vevaxeln och kolvarna befinner sig.

Läs om tändspolar: http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4ndspole Som i och för sig kan vara en felkälla, men dom brukar inte lägga av helt tvärt.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#374499
Om inte hallgivaren är felet:

I övrigt är ju grunden till felsöknng:

-Soppa

-Gnista

-Komp

Har du alla tre i vettig mängd ska motorn starta, testa alla 3 så vet du sedan vad som är fel och kan därefter ringa in problemet noggrannare

Soppa kollar du genom att lossa ett tändstift efter startförsök och se om de är blött, då kommer de fram bensin.

gnista kollar du genom att skruva ur ett tändstift, sätta på tändkabeln och hålla stiftets gängor mot jord och köra startmotorn. Skruva ur alla tändstift när du gör dethär eller koppla bort de andra startkablarna för de ä inge kul om motorn startar när man kollar gnistan ;) Iaf de ska komma en klar blå gnista mellan elektroderna om tändningen är korrekt.

Kompet bör ju inte vara nåt fel, de märks ganska tydligt om det försvinner för de skulle innebära ras för att de ska försvinna så plötsligt ;) Men vill man kolla får man ta en kompressionsprovare som man gängar in i tändstiftshålet och kör sedan runt motorn tills trycket inte ökar mer. Man ska ha full gas vid testet och alla tändstift urskruvade.


Har du alla tre och motorn startar fortfarande inte så är de bränslet som de är fel på, för de kan ju komma fel mängd och vid fel tillfälle osv osv, och då är de bara att felsöka insprutet.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]