Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndyXC90
#374201
Idag har bilen varit inne och bytt den andra givaren (kamaxel) eftersom bytet av den första (vevaxel) inte löste problemet. Man får hoppas på att det kommer fungera, men den här gången känner jag mig skeptisk.
Det känns som något annat.
Kan inte släppa att den aldrig strular när jag kört med bränslevärmaren och kan inte relatera det till att en givare skulle vara orsaken. Om givaren strular borde det ju strula även när jag kört med värmaren.

Eftersom alla verkar ha att det går i "skov" vore det intressant att iaktta om man har mycket eller lite bensin i tanken och om man kan se något samband med det? Bränslepumpen eller backventil som strular?

Sedan tycker jag att det känns som att problemet sakta eskalerar ju längre tiden går. Felet uppträder oftare och "gnisselljudet" vid struliga starter är mycket mer påtagligt nu än för t.ex. ett år sedan. Det måste ju vara något som blir sämre och sämre med tiden. Jag tänker mekaniskt fel, något som kärvar mer och mer.
Och som när motorn är uppvärmd inte är tillräckligt för att "rubba" starten.
Skulle det kunna vara ett lager på t.ex. startmotorn eller generatorn som kärvar i ett visst läge?
Användarvisningsbild
av Jakris
#374477
Skall bli intressant att se, men jag tror tyvärr inte att kamaxelgivare bidrar till felet.

Jag kom tidigt fram till att problemet är tändningsrelaterat, på ett eller annat sätt, men efter att ha bytt de enkla sakerna som batteri, tändstift och tändspolar utan resultat tvivlade jag dock ett tag på logiken. För säkerhets skull kollade jag bränsletrycket, provade med att låta bränslepumpen få upp trycket, och när inte det heller hjälpte bytte jag spridare, utifall någon var svag rent elektriskt eller igensatta eller läckande. Utan resultat.....

Jag har till och med varit så desperat att jag faktiskt har provat med "mycket" och "lite" i tanken och till och med med tanklocket av efter att tidigare ha lyssnat till självpåtagna "specialister" (inte i den här tråden). Utan resultat ...

Enda sättet att lösa problemet är att fortsätta på logikspåret och därför har jag lusläst verkstadshandboken m.a.p. motorstyrning.

Två av symptomen kan inte bero på annat än att ECM "räknar fel":
-varvräknaren hoppar
-tvärstopp för att motorn tänder långt före Ö.D.

Det är bara svänghjulsgivaren som styr både tändläge och varvräknare och ECM tror helt enkelt att svänghjulet är i en annan position än i verkligheten.
Efter era sensorbyten kan vi dock utesluta sensorn i sig (i Andys och emdors fall även nedsmutsning) liksom i Andys fall även kontaktproblem.

Men det är ganska låg signal från givaren (2,5V sinusvåg) så ECM-ingången är säkert mycket känslig för störningar.
Automaters svänghjul kanske bidrar om de inducerar lägre signal hos sensorn än de massiva svänghjulen på manuella.
Jag hade oscilloscopet framme i helgen, för att se om det är mycket rippel på signalen, och jämföra manuella S60:n och XC90:n,
men gav upp eftersom det var så svårt att komma åt givaren i -18 grader (måste låna varmgarage).

En annan viktig ledtråd är att symptomen bara uppstår när startmotorn går, då den höga strömmen till startmotorn ger flera effekter:
-spänningsfall i batteri och eller pluskabel (kanske bidrar till felet men är troligen inte grundorsak efter alla batteribyten)
-jordproblem mellan motor och chassi (förlupna jordströmmar kan kanske störa sensorn eller ECM)
-induktiva strömmar i närheten av pluskabeln från terminal till startmotor (ligger sensorkablaget tillräckligt nära för att störas?)

Ett sätt att eliminera ovanstående effekter skulle vara att koppla in ett separat batteri direkt på solenoiden och jorda i motorblocket.
Jag kom inte åt att göra det i kylan, men om någon har möjlighet att testa så vore det en värdefull pusselbit.

Hur klimatet påverkar har jag inte tänkt igenom, men kanske oxiderade jordningar är fukt/temp-beroende.
I vilket fall förvärras ev. oxidering med tiden och skulle kunna förklara att bilarna blir allt sämre att starta.
Kärvande startmotor/generator passar inte in i symptombilden.

Återkommer när jag analyserat sensorsignalerna. Skall även mäta spänningsfallet över motorns jordfläta under start.
Senast redigerad av 1 Jakris, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jakris
#376153
Mätte spänningsfallet mellan motor och chassi på XC90 idag.

Jag fick 0,4V när startmotorn drog igång, trots att motorn gick ganska lätt (var bara -2grader). Se bild nedan.
Det låter inte mycket, men det kan nog bli närmare 1V när det är kallt och allt går trögt.

Kanske spänningsfallet delvis kan förklara att vi upplever att startmotorn går saktare? Sålde vår S60 idag så jag har tyvärr inget att jämföra med längre.
I vilket fall är det helt onödiga förluster för startmotorn, och kan betyda att jordströmmar letar sig konstiga vägar.

Har fortfarande inte kommit åt att mäta på svänghjulssensorn.

Bild
Senast redigerad av 3 Jakris, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av isak
#376160
är väl känt att bilfabrikanter håller ner kabelareor av kostnadsskäl! gränsen kanske är uppnådd? hur ser anslutningarna mot kaross o motor ut? färg rost osv.
isak
Användarvisningsbild
av jajoxc60
#376559
Bild

(Länka till album_pic och inte album_page)
av emdor
#376614
Jag har provat nästan allt som ni beskriver. Hel tank, tom tank. Sprit i bensinen (för att får bort eventuellt vatten).
Jag har den senaste veckan provat att låta bilen gå på tomgång innan jag stänger av den, för jag har varit lite inne på att den surar när man stänger av den för fort. Men det gjorde ingen skillnad. Därimot så har jag varit djäkligt observant på varvräknaren vid alla starter. Och när mätaren smäller upp på 3500-4000 varv då vet jag att jag kommer få dra länge på startmotorn innan bilen startar. När varvräknaren inte hoppar alls så startar bilen bra. Det känns ju otroligt märkligt att vi inte kan får svar från bilia vad detta beror på.
av Volvofive
#377357
sundlof skrev:jag har oxå detta problemet att bilen är svårstartad ibland, är som en gammal förgasare som man glömt dra ut choken på. Startmotorn tuggar och motorn håller på att dö och till slut tänder den. Ibland får varvräknare spelet under start och sticker upp till 4000 varv innan motorn har tänt.

Idag när jag skulle åka hem från jobbet så var den på sitt sämsta humör. Körde startmotorn säkert 10-15 sec innan den gick igång, fick då felmeddelande "motorprestanda nersatt" åkte direkt upp till volvo som läste ut en felkod på pulsgivare. Haft inne den i aug för samma problem plus att den dog efter 1 sec ibland. Då var det startspärren som gav felkod. Bytte startspärring och då försvann problemt med att den dog.

Ska få prisuppgift imorgon fredag var det kostar. Hoppas detta är vad som påverkar segheten i starten.

Patrik
Du bruker vel ikke isopropanol på tanken vinterstid som "kondensfjerner"? Dersom du gjør, så er det antagelig årsaken til at du ikke får bensin til motoren. Når du har startproblem, be en kamerat stå bak eksospotta og lukte om det kommer bensindamp ut der...uten å røyke altså. ha lighter mobil og annet elektrisk langt vekk.
av Volvofive
#377360
emdor skrev:Jag har provat nästan allt som ni beskriver. Hel tank, tom tank. Sprit i bensinen (för att får bort eventuellt vatten).
Jag har den senaste veckan provat att låta bilen gå på tomgång innan jag stänger av den, för jag har varit lite inne på att den surar när man stänger av den för fort. Men det gjorde ingen skillnad. Därimot så har jag varit djäkligt observant på varvräknaren vid alla starter. Och när mätaren smäller upp på 3500-4000 varv då vet jag att jag kommer få dra länge på startmotorn innan bilen startar. När varvräknaren inte hoppar alls så startar bilen bra. Det känns ju otroligt märkligt att vi inte kan får svar från bilia vad detta beror på.
Isopropanol i bensin er skit du ALDRI bør benytte deg av. Dersom det er papirfilter i bensinsystemet vil dette deles opp i småbiter og tette igjen hvor som helst. Jeg vil anbefale deg å bytte filter i tank og foran pumpe. Det er antagelig et bensinproblem du har, verkstedet måler bare trykket og er fornøyd selv om det ikke kommer en dråpe bensin til motoren.
av AndyXC90
#377378
Det har gått drygt en vecka sedan kamaxelgivaren byttes. Samtliga starter har varit helt felfria.
Det har inte ens uppstått ett kort "gnisselljud".
Temperatur och luftfuktighet har varierat något under tiden, det har varit både -10 grader och ner mot 0 grader. Ibland fuktig luft och ibland torr. Men riktigt kallt har det inte varit.
Jag har noterat att varvräknaren har betett sig lite annorlunda eftersom den aldrig har svängt under startsekvensen, utan följsamt gått upp till drygt 1000 varv när motorn startat.
Kan inte ännu säga att detta är felkällan, men det har gått bättre än förväntat (jag var skeptisk). Återkommer
av S60AWD2.5T
#377420
AndyXC90 skrev:Det har gått drygt en vecka sedan kamaxelgivaren byttes. Samtliga starter har varit helt felfria.
Det har inte ens uppstått ett kort "gnisselljud".
Temperatur och luftfuktighet har varierat något under tiden, det har varit både -10 grader och ner mot 0 grader. Ibland fuktig luft och ibland torr. Men riktigt kallt har det inte varit.
Jag har noterat att varvräknaren har betett sig lite annorlunda eftersom den aldrig har svängt under startsekvensen, utan följsamt gått upp till drygt 1000 varv när motorn startat.
Kan inte ännu säga att detta är felkällan, men det har gått bättre än förväntat (jag var skeptisk). Återkommer

Jag håller båda mina tummar. Vad kostar givaren?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 27
Luktar avgaser i kupen

Garanterat vevhusventilationen då. Har du […]

Snyggt jobbat!

ATF tycker iallafall jag känns väldigt b[…]

Sirenen fungerar.. och har inte problem att larmet[…]