Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av B20
Hejsan ny på forumet och har tidigare endast ägt gamla Volvobilar,är inne på att köpa ny Volvo C30 eller
kanske V70.Har läst en del på forumet att det sitter franska motorer tillverkade av Peugeot eller Citroen
samt en o annan Fordmotor förutom de 5 cyl Volvomotorerna.
Jag tycker det känns riktigt skumt att gå och köpa en Volvo och sen sitter det en Peugeotmotor i bilen.
Jag vet att många komponenter i bilarna delas med andra bilmodeller men just motorn känns det såååå himla
fel att åka runt med en Peugeotmotor när man köpt en Volvo.Självklart ska det sitta en Volvomotor i Volvon
annars är det ingen Volvo :roll:
Jag är lite motorinteresserad och jag skulle inte tycka det kännas kul om det sitter en Fransk motor i nya bilen
man sparat till.Franska bilar jag haft såååå mycke problem med känns inte helt ok....
Detta är enbart mina funderingar,kanske är lite enstörig med detta om motorn men problemet är att
Fransmännen inte kan bygga vare sej bra motorer eller bilar enligt min åsikt,se hur det gick med den där
V6 motorn jag hade en gång i tiden byggd i min Volvo 264,oj vilka problem den var Franskbyggd.
Volvos egna motorer genom tiderna har väl varit överlag bra motorer??(rätta mig om jag har fel)
Kanske finns fler som tycker att det är viktigt vad man har för motor under huven eller ochså kanske
det är jag som är gammeldags och har fördomar om fransmännens motorer(dock baserat på dåliga erfarenheter)

mattias
av Lövet
Bara gamla fördomar. När det gäller dieslar så är fransmännen extremt duktiga med lång erfarenhet.

PRV-sexan, det är ju närmare 30 år sedan nu. Dags att öppna ögonen.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Volvo har ju köpt motorer från olika företag förr, men det är ju inget ovanligt i dagens läge. Bottenplattorna är gemensamma för olika modeller / märken. Så att köpa en bil som är enbart ett visst märke som inte har gemensamma delar med nåt annat märke börjar bli svårt. Och prv6:an har fått utstå mycket kritik, trots att den inte är så dålig som gärna sägs. Och att fransoserna inte kan bygga motorer lär jag säga emot å det bestämdaste, övriga bilarna brukar kunna va sådär, men motorer kan dem bygga. Och man va lite uppriktig och elak så är ju inte volvos aluminiumotorer dem absolut bästa motorer som byggts.
av B20
Ok det kanske är så att Fransmännen gör bra motorer idag det har jag nog för lite kunnande om.
Det som är problemet är att om man köper tex en Mercedes så vill man inte att det sitter en
Fiat-motor under huven.Köper du tex en harley davidsson motorcykel vill du inte ha den utrustad
med en Suzukimotor.Nu är ju inte fallen så men kvarstår gör att jag iallafall gärna vill ha en Volvomotor
under huven när ja köper ny Volvo och inte en Peugeot motor.
Motorn är en såpass vesäntlig del på bilen att jag iallafall vill att den ska vara Volvo.
Sen att det finns en massa andra delar på bilen från andra tillverkare får man ta på köpet men det
känns inte som en riktig Volvo när motorn är från Peugeot-Citroen.
Vad jag förstår håller Volvo håller på att utveckla egna mindre bränslesnåla dieselmotorer samt bensinmotorer.

mattias
Användarvisningsbild
av sand3rs
En lösning på ditt "problem" är ju att köpa en bil med femma. De motorerna har ju om inte annat ett fint ljud.

Jag håller med föregående talare om franska bilar, motorerna har jag aldrig haft problem med (haft 2) men bilen i övrigt... Jag gör inte om det misstaget (en tredje gång...)

Lite ovanligt att välja mellan c30 och v70.
av Lövet
Du är medveten om att C30 till stora delar är en Mazda 3 och Ford Focus va? V70II är till stora delar en Ford Mondeo.

Jag rekommenderar http://www.blocket.se/pitea/Volvo_142__ ... ?ca=11&w=3 om du vill vara säker på ursprunget. Funkar inte att bortse från en bil bara för att den delar komponenter med andra modeller numera.
av rd350
Hej! Håller med de som säger att motorerna är det som jävlas minst på fransbilarna.... Till och med prv-sexan var ju rätt hygglig på slutet, och Volvo lär ju aldrig tillverka fler b230 motorer :cry:
av jumu01
Håller med andreas_lofgren, glöm det med att köpa en ny Volvo, för du kommer aldrig att finna en som är genuin svensk utan satsa istället på Volvo 140-74 så blir du inte besviken.

Trots det att du hakat upp dig på 5 cylindriga motorer så är det en "Fordhybrid" du kör omkring med. Vill inte göra dig besviken men en riktig Volvo kommer du endast att finna bland Volvos veteran bilar.

Jag kör omkring med en maskerad Ford med fransk motor men på bilen står det Volvo!
Användarvisningsbild
av mane
Fransmännen säljer motorer som de säljer vapen, till alla 8)
Idag är det ytterst få som har unika motorer i sina bilar, t.o.m. bmw samarbetar med PSA så de kan inte vara allt för kassa...
av bilgalen
mane skrev:bmw samarbetar med PSA så de kan inte vara allt för kassa...
Det där avfärdades väl som en myt på något annat ställe? Det är MINI som har samarbete med PSA som iof ägs av Bmw. Så inget PSA junk i riktiga Bmw-bilar!

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]