NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thomassoder
Hej,

Jag är på väg att köpa min första volvo, valet ligger på V50 från 06-08 men jag har inte bestämt motor-modell än.

Därför tänkte jag vända mig till er som kört volvo ett tag för att höra era åsikter och tips. Jag är hittills öppen för det mesta förutom diesel-modeller.

Jag har för närvarande tittat på en 1,8 Flexifuel-modell men inte provkört än. Räcker motorn till i denna bil? Eller är det värt att satsa på mera hästar? Jag kommer troligtvis att till 90% köra på bensin eftersom det är långt till närmaste etanol-mack där jag bor. Därför undrar jag också om flexifuel-modellerna för med sig extra onödiga service-kostnader eller övrigt som jag annars skulle kunna undvika?

Övriga tips om vad jag bör kolla vid provkörning mottages med tacksamhet.

MVH
Thomas
av enok
Flexifuel servas var 1000:ende mil endast om dom har körts på etanol. Kör man 100% bensin behövs inte mellanservicen.
av thomassoder
JE Jr skrev:Flexifuelmodeller servas med oljebyte var 1000:e mil om jag inte minns fel. Det vill säga oftare än andra modeller. Hur mycket motoreffekt är du van vid?
Hej JE Jr,

Tack för svaret.

Jag har hittills rattat en 3-dörrars Honda med 90hk. I 1,8F finns väl 125 hk om jag inte minns fel, tror också att Teknikens Värld mätte upp den till 136 hk eller nåt.

MVH
Thomas
av Lövet
Det största problemet med 1.8F är att den just är väldigt trött. Men är du van vid 90hk och tycker att det fungerar så finns ingen anledning egentligen att köpa något starkare.
Användarvisningsbild
av SvenB
Precis som Andreas skriver så är motorstyrkan vad du upplever den som. Min förra bil hade 136 hk (Renault Megane) och min nuvarande, en 1.8F, har 125 hk. Jag upplever den nya piggare trots det. Men givetvis är en T 5:a piggare, men vad jag kan läsa av ditt inlägg så bor du en bit untanför större ort, så det blir väl mest landsvägskörning. Mina kortaste resor är på minst 1,2 mil och jag tycker att 1,8F räcker till.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]