- mån 01 feb 2010, 17:21
#373990
Min 850 automat -94 har en del konstigheter för sig.
Antispinnlampan blinkar för felkod i princip konstant och motorkapaciteten verkar skifta mellan att vara
relativt normal - till att vara helt värdelös, plus att tutan av nån anledning väljer att strejka samtidigt.
När den börjar jäklas vill den inte varva mer än ca 2000, och är så slö då man från att vara stillastående
måste trampa full gas för att ens komma i rullning och riskera vara en trafikfara i korsningarna.
dessutom verkar bränsleförbrukningen öka och avgaserna är väldigt täta.
kanske kan tillägga att detta händer på kalla dagar då bilen stått länge, och så fort jag kört bilen varm,
stängt av den och startat igen så funkar det ofta att varva fullt igen, trots den eländiga blinkande lampan
och avsaknad av tuta.
jag har gjort två självdiagnoser och första gången fick jag koderna:
3-1-1 + 3-1-3 + 1-3-4 på växellådan
4-4-4 + 2-1-3 + 2-1-4 + 1-4-2 på TRACS
efter att raderat dessa koder fungerade bilen perfekt. två dagar :)
gjorde då min andra diagnos och då dök bara ett fel upp (kod 3-1-3 på enhet a, sockel 1) verkar vara något
som växellägesgivaren reagerar på. och det kan ju kanske stämma, för ibland (vet ej hur)
så slutar det blinka och bilen går rätt bra. MEN då jag ändrar från D till P eller N, DÅ börjar blinkandet igen.
hur går jag vidare med felsökandet?
vet ju knappt vart den där givaren sitter, så nu antar jag att det behövs proffshjälp! :)
hoppas det är något så enkelt som en dålig jordkabel, men vart ska man leta?
tack på förhand!
/Jimmy
Antispinnlampan blinkar för felkod i princip konstant och motorkapaciteten verkar skifta mellan att vara
relativt normal - till att vara helt värdelös, plus att tutan av nån anledning väljer att strejka samtidigt.
När den börjar jäklas vill den inte varva mer än ca 2000, och är så slö då man från att vara stillastående
måste trampa full gas för att ens komma i rullning och riskera vara en trafikfara i korsningarna.
dessutom verkar bränsleförbrukningen öka och avgaserna är väldigt täta.
kanske kan tillägga att detta händer på kalla dagar då bilen stått länge, och så fort jag kört bilen varm,
stängt av den och startat igen så funkar det ofta att varva fullt igen, trots den eländiga blinkande lampan
och avsaknad av tuta.
jag har gjort två självdiagnoser och första gången fick jag koderna:
3-1-1 + 3-1-3 + 1-3-4 på växellådan
4-4-4 + 2-1-3 + 2-1-4 + 1-4-2 på TRACS
efter att raderat dessa koder fungerade bilen perfekt. två dagar :)
gjorde då min andra diagnos och då dök bara ett fel upp (kod 3-1-3 på enhet a, sockel 1) verkar vara något
som växellägesgivaren reagerar på. och det kan ju kanske stämma, för ibland (vet ej hur)
så slutar det blinka och bilen går rätt bra. MEN då jag ändrar från D till P eller N, DÅ börjar blinkandet igen.
hur går jag vidare med felsökandet?
vet ju knappt vart den där givaren sitter, så nu antar jag att det behövs proffshjälp! :)
hoppas det är något så enkelt som en dålig jordkabel, men vart ska man leta?
tack på förhand!
/Jimmy