Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Felkod850
Min 850 automat -94 har en del konstigheter för sig.
Antispinnlampan blinkar för felkod i princip konstant och motorkapaciteten verkar skifta mellan att vara
relativt normal - till att vara helt värdelös, plus att tutan av nån anledning väljer att strejka samtidigt.

När den börjar jäklas vill den inte varva mer än ca 2000, och är så slö då man från att vara stillastående
måste trampa full gas för att ens komma i rullning och riskera vara en trafikfara i korsningarna.
dessutom verkar bränsleförbrukningen öka och avgaserna är väldigt täta.

kanske kan tillägga att detta händer på kalla dagar då bilen stått länge, och så fort jag kört bilen varm,
stängt av den och startat igen så funkar det ofta att varva fullt igen, trots den eländiga blinkande lampan
och avsaknad av tuta.

jag har gjort två självdiagnoser och första gången fick jag koderna:

3-1-1 + 3-1-3 + 1-3-4 på växellådan

4-4-4 + 2-1-3 + 2-1-4 + 1-4-2 på TRACS

efter att raderat dessa koder fungerade bilen perfekt. två dagar :)
gjorde då min andra diagnos och då dök bara ett fel upp (kod 3-1-3 på enhet a, sockel 1) verkar vara något
som växellägesgivaren reagerar på. och det kan ju kanske stämma, för ibland (vet ej hur)
så slutar det blinka och bilen går rätt bra. MEN då jag ändrar från D till P eller N, DÅ börjar blinkandet igen.

hur går jag vidare med felsökandet?
vet ju knappt vart den där givaren sitter, så nu antar jag att det behövs proffshjälp! :)
hoppas det är något så enkelt som en dålig jordkabel, men vart ska man leta?

tack på förhand!

/Jimmy
Användarvisningsbild
av Gorm
Troligtvis så är det bara att byta givaren 1300 spänn på VOLVO lika mycket för arbetet. Hade detta bekymmer när det var minusgrader ute(har en annan tråd om detta på detta forum). Gick bättre om jag aldrig la in backen utan startade med att lägga i Driven. När lampan började blinka(Limp Home) så körde man ett tag så att motor och lådan hade fått upp lite värme då slog man av bilen och väntade ett tag. Då kunnde det gå till sig Man kan även prova att vrida nyckel från Noll _tändläge - Noll fem gånger ska tydligen reseta vissa fel. Man kunde få göra den här proceduren ett par gånger. lycka till /Stoffe
Hej där... Fick ett tillfälligt fel på min 850 95:a. Lågväxellampan på automatlåda tändes och den växlade inte som den skulle. Växlade inte upp, kunde bara köra hem i ca: 50km/h. Detta var när jag jobbat kväll och skulle hem. Till jobbet inga problem... När jag vaknar på morgonen och skulle kolla oljan på lådan, startar jag och då funkar allt som det ska. Oljenivåer helt ok..

Kan ni lära mig hur jag " kollar felkoder " på motor/låda så e ni hyggliga.. Kan ju prova detta innan jag lämnar in den.. Tack på förhand.. Håkan i Oskarström...

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]