Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
Min spolning till bakrutan på 855 årsm 1995 har lagt av. Spolpumpmotorn startar, men det kommer inget vatten på bakrutan

Jag har kopplat loss slangen från bakrutespumpen och kan konstatera att pumpen sprutar på bra. Så då måste det ha blivit stopp i slangen någonstans. Kan vara ispropp kanske, eller om det satt sig något skräp i den.
Tips om var detta brukar bli?

Hur är slangen dragen från motorrummet och bak till spolmunstycket på bakrutan ?
Tänkte jag får försöka kapa slangen någonstans och se om det kommer vatten så långt.

I motorrummets bakre högra kant är det en genomföring in till kupén med en elkabel i räfflat rör samt en smal hårdplastslang. Är den smala slangen till bakrutan?

Idéer mottages tacksamt!!
Användarvisningsbild
av #27
Se under höger golvlucka bak, där ska det sitta ett filter som du kan lossa och se om du får fram något där.
av 780xlt
#27 skrev:Se under höger golvlucka bak, där ska det sitta ett filter som du kan lossa och se om du får fram något där.
Underbart forum! Det stället hade jag missat och det står inget om det i t ex Haynes.

Hårdslangen och den mjuka gummislangen hade åkt isär!
De är nu ihopsatta, men konstigt nog kommer inget vatten ändå på bakrutan.
Känns dock som att jag är klart närmare lösningen nu.

Men...
Det känns som att det rinner vatten längs med den hårda slangen som kommer inifrån kupéhållet. Den ligger i en flexslangliknande ytterskydd. Om den hårda slangen har skadats, finns det någon chans att dra om den hårda slangen?

Och sedan undrar man: allt vatten som säkert kommit fram till området där slangarna har åkt isår, vart har det vattnet tagit vägen....???
Är hjulhusbaljan dränerad på något sätt?
Användarvisningsbild
av #27
780xlt skrev: Men...
Det känns som att det rinner vatten längs med den hårda slangen som kommer inifrån kupéhållet. Den ligger i en flexslangliknande ytterskydd. Om den hårda slangen har skadats, finns det någon chans att dra om den hårda slangen?

Och sedan undrar man: allt vatten som säkert kommit fram till området där slangarna har åkt isår, vart har det vattnet tagit vägen....???
Är hjulhusbaljan dränerad på något sätt?
1. Slangen finns att köpa på metervara.

2.Ja det finns en dränering i baljan.

Kommer det något vatten vid filtren om du har det isär kopplat?
Finns även en tryckventil som sitter längre upp i D-stolpen.
av 780xlt
Mitt mysterium fortsätter...

[quote="#27]Kommer det något vatten vid filtren om du har det isär kopplat?
[/quote]

Ja, det kommer vatten, även genom filtret.
Men det kommer inget ur spolmunstycket i rutan.
Så någonstans mellan utsidan på filtret till spolmunstycket händer något knas.

[quote="#27]Finns även en tryckventil som sitter längre upp i D-stolpen.[/quote]

D-stolpen är det "hörnstolpen"?
Hur kommer jag åt den tryckventilen?
Användarvisningsbild
av #27
780xlt skrev: D-stolpen är det "hörnstolpen"?
Hur kommer jag åt den tryckventilen?
D-stolpen = hörnstolpen bak.

Nu minns jag inte riktigt var tryckventilen sitter men plocka bort högtalar gallret och följ slangen så långt du kan.

Kan ju även vara munstycket som är tätt.
av 780xlt
Underbart forum !

Mitt problem är löst!

Orsaken var en felande tryckventil. I mitt fall satt den ovanför högtalargallret, såpass långt upp att jag fick dra i slangen för att kunna nå ventilen.

Bytte den och vips så fungerade allt.

Tänk att en sådan liten plastdetalj orsakat all denna felsökning.
Ett stort tack till er som gav mig info, tips och förslag å åtgärder!
Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]