Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T-rex
Sen är det väl så att man ALLTID har 1 månads trafiksäkerhets garanti på sådana saker som kan äventyra åkandet..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ta en titt så den inte läcker olja mellan motorn och växellådan, det är en reparation du inte vill betala själv. Typ hälften av vad du gav för bilen.
Den som äger bilen den 1:a i skattemånaden (slutsiffran +3) ska betala skatten. Men om den var avställd och ni gjorde påställningen i samband med ägarbytet kanske du åker på den ändå... Har du fått räkningen hem i brevlådan eller av försäljaren?
av Volvo_740_GLT
Eftersom du har köpt bilen hos en bilhandlare så får du betala skatten själv. Beträffande "garanti" så har du ingen garanti om det inte så något på köpteavtalet.
Hittar lite fel på bilen nu, ska kolla med säljaren om han är trevlig nog till att fixa dem. Dessa problem "borde" gå via konsumetköplagen.

Största problemet: Bromsarna!
Höger bak skriker och klämmer mot bromskivan. Detta måste fixas fort och jag hoppas som sagt att jag kan få honom att göra detta. En koll på alla bromsar hade ju inte varit fel. Smörjning och byte av bromskivor.
Köpte en Honda Civic för många år sedan, med exakt samma problem. Nybesiktigad innan köp och en vecka senare var bromsarna slut. Firman bytte detta utan snack = bra service

Vevhusventilationen är tät!
Ni som kan detta får gärna förklara vad som kan hända med motorn om man kör med detta för länge?
Är det något jag kan få bilfirman att fixa eller ska jag försöka ordna detta själv?
Vill ju inte riskera att förstöra motorn.

Sen en sista fråga. Någon skrev här ovan att automatväxel oljan ska vara röd. Min är smutsgul? Kan det vara ett annat fabrikat eller är olja helt kass tro?
Att vevhusventilationen är tät är aldrig bra, om du lyfter ur oljestickan med motorn på tomgång så antar jag att det ryker märkbart ur oljestickshålet? Och då kan övertrycket göra att det blir dyrt, tex packningsbyte mellan motor/växellåda.. På Pettson.com kan du läsa lite om rengöring av vevhusventilationen!
taxi skrev:Att vevhusventilationen är tät är aldrig bra, om du lyfter ur oljestickan med motorn på tomgång så antar jag att det ryker märkbart ur oljestickshålet? Och då kan övertrycket göra att det blir dyrt, tex packningsbyte mellan motor/växellåda.. På Pettson.com kan du läsa lite om rengöring av vevhusventilationen!
Ryker ur både oljestickhålet och ur oljetråget. Ska ringa säljaren nu. Vill han inte åtgärda felen så lämnar jag tillbaka bilen...

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?