Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
1) Går det att ladda ett batteri tillräckligt fullt genom körning, eller behövs det extern laddare? Om det går genom körning, hur länge skall man köra ungefär?

2) Hur är det att ladda batteriet genom cigg-uttaget på en modern bil? Skadar det på något sätt? Funderar på att för nödsituationer skaffa en sådan här "starthjälp":

http://www.blackanddecker.co.uk/automot ... no/BDV030/
av Rådlös
Jag nöjer mig med fråga 1. Fråga 2 vet jag inget om, men varför inte en vanlig batteriladdare?
Du behöver veta generatorns uteffekt. Räkna om det i Ampere. Sedan behöver du veta batteriets kapacitet, Amperetimmar. Sedan är det bara att räkna.
Nu är det emellertid inte så enkelt. För det första: Ett tomt batteri är egentligen inte tomt, d.v.s. noll Ampere. Det finns alltid lite kvar. Sedan är det så att det finns alltid förluster på vägen från generatorn/batteriladdaren fram till batteriet, så siffrorna blir teoretiska i dom här beräkningarna. Det klaraste beskedet torde du få genom att koppla en Amperemätare och mäta laddströmmen i verkligheten. Då kommer du närmast. Och så till sist, det beror också på batteriets kondition. Ett gammalt och slutkört batteri kan inte ta till sig laddning på samma sätt som ett nytt, även om det tillfälligt skulle vara lite uttömt.
En modern bilgenerator är alltid kraftfullare än en lös batteriladdare.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Rådlös skrev:Jag nöjer mig med fråga 1. Fråga 2 vet jag inget om, men varför inte en vanlig batteriladdare?
Helt enkelt för att jag bor i lägenhet och har få möjligheter att ladda med vanlig laddare. Bakgrunden är den att jag tänkte klara mig utan vanlig batteriladdare genom att låta en "starthjälp" ta hand om den akuta situationen och sedan ladda batteriet genom att köra en längre sträcka. Men jag vill förstås inte paja elektroniken i bilen genom att ladda genom cigg-utaget.
av Rådlös
OK! Lägenhet, det förklarar.
Det var inte mycket info på sidan du länkade till, men vi hoppas på att någon annan har mer erfarenhet av den här bärbara saken?
I samband med t.ex. bränsledrivna motorvärmare, Ebersprächer och allt vad dom heter, så säger en enkel och ganska pålitlig tumregel så här: Lika länge som man har kört värmaren (eller annan utrustning utan samtidig laddning av batteriet), lika länge skall man köra med bilen därefter för att batteriet skall återfå den ström som det har lämnat ifrån sig. Alltså går en värmare två timmar varje dag, skall man köra bilen minst två timmar varje dag. Då skall man även lägga med i beräkningen också att nu på vintern kanske man kör kupefläkten på fullvarv, bakrutevärmen på, stolsvärmen på max, båda stolarna, extraljus för det är mörkt om man bor på landet och radio med "dunka-dunka". Då räcker inte dom två timmarna till. Man kanske kommer närmare fyra timmar, eller något sådant?
Har du möjlighet att ladda med laddaggregat under t.ex. veckohelger, så utnyttja det så långt du kan. I värsta fall, ta ur batteriet och ladda det t.ex. på balkongen eller liknade. Hur är det på jobbet t.ex? Du kanske har möjlighet att ladda där? Eller tala väl med fastighetsskötaren i ditt hus, han kanske kan bistå med ett utrymme nu under vintern? Fördelen med blybatteri är att dom inte far illa av en avbruten laddning. Alltså: Det gör inget om man kopplar ifrån en laddare även om blybatteriet inte är fulladdat.
"Framtidens" elbilar kommer inte att ha blybatterier. Det kan vara en tanke för dom som svärmar för elbilar "som skall komma om några år". Det där uttrycket "några år" har jag personligen hört i snart femtio år. :shock:
Användarvisningsbild
av StringerBell
OK, tack för det utförliga svaret. Regeln med bränslevärmaren känner jag till sedan tidigare, men skulle gärna vilja köra lite hårdare med den. Det viktiga är att jag inte blir stående någonstans och därför tänkte jag att starthjälpen är en vettig säkerhetsåtgärd.
av LarsBd
Batteriet klarar endast av att ta åt sig en viss laddström och storleken beror på vilken energinivå batteriet har för tillfället. Ett "tomt" batteri tar åt sig en större laddström än ett som är nästan fullt så den sista Ah tar enormt lång tid jämfört med den första.
Om generatorn klarar av att hålla spänningen 14,4V* förändras inte laddningstiden oavsett hur mycket extra elförbrukare man använder.
* Det finns olika värden angivna beroende på märke modell och årgång så 14,4V avser värdet som biltillverkaren anger.
Annars är en syraprovare en relativt enkel sak att kontrollera laddnivån med och vid låg nivå är det lämpligt att åka en sväng extra.

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]