Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Finns det någon skvalpplåt i tanken som kan lossna och börja skramla?
Bakgrunden till min fråga är följande.

Några veckor innan jul så började det skramla från bakre delen av bilen när man kör över ojämnheter. Det lät ungefär som en skyddsplåt till avgassystemet skulle vara lös fast lite dovare. Tyvärr upptäckte jag inge lösa delar när jag hissade upp bilen inne på en gör det själv-hall. Jag tömde även hela kofferten och plockade ut alla lösa pinaler inklusive reservhjulet och tog en tur med bilen för kolla om det var något inne i bilen som låg och skramlade. Inte heller denna gång så gav det resultat utan oljudet fanns kvar. Jag lastade även in grabben i den helt tömda skuffen och tog en ny tur. Han bedömde att ljudet kom från underredet av bilen strax bakom bakaxeln.

Efter att felsökningen inte gett något helt tydligt resultat så började jag misstänka bensintanken som källan till ljudet. Jag tog därför och tankade helt fullt några dagar senare - och då försvann ljudet och återkom först efter drygt 10 mil. Jag blev då rätt säker på att det vara något i tanken som lät. Jag provade att tanka fullt igen, men denna gång försvann inte det skramlande ljudet. Däremot så blir ljudet möjligen tydligare allt eftersom bränslenivån i tanken minskar - och knackar man hört på undersidan på tanken så blir intrycket att det kanske finns något i tanken som är löst.

Bilen är en V70 2,5T -99 med 25 000 mil på mätaren. Bränslepump och tankmätare fungerar som de ska - så det är nog inte någon av dessa delar som är lösa. Däremot undrar jag om det kan finnas någon skvalpplåt i tanken som har lossnat.
Är det någon som har råkat ut för något liknande eller haft möjlighet att bekanta sig med hur tanken till en V70 ser ut invändigt så är jag mer än tacksam för synpunkter och tips.
/PL
Senast redigerad av 1 PutteLarsson, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har också kört med rätt mycket tung last i skuffen vid i ett tillfälle och det gjorde ingen påtaglig skillnad på oljudet.
Jag hoppas att det kan vara något annat än tanken som är orsaken till skramlet. Allt annat än att byta bensintank är en vinstlott. Är tacksam för alla tips och förslag ...

Jag kan tillägga att jag öppnade upp och kollade på ovansidan av tanken via de serviceluckor som finns ovanför tankmätaren och bränslepumpen som man kan nå via bagageutrymmet. Tyvärr fanns det inte heller där något som låg löst och skulle kunna orsaka oljudet.
/PL
Kollade du extranoga :!: att det inte är avgaset som ligger nära nånstans ..... t ex tanken. Det är ju det vanligaste skramlet man kan få ifall man bytt avgas och inte hängt upp det riktigt bra .... eller nån upphängning som ramlat bort.
Taxen47 skrev:Tanken är ju formgjuten i plast,så inte bör de ha nån plåt i den som kan skramla.Du får kolla på andra delar.Kan skramla från baklucka,ryggstöd,dämpare,avgassystem o.s.v.
Avgassystemet var det första jag misstänkte och jag har knakat på bakre ljuddämparen och skyddsplåtarna. Bakre fästet på slutröret är bytt så det är inget löst där. I backluckan så finns det en lös del som ger ljud ifrån sig när man stänger luckan - med det är ett helt annat ljud.
sidhabo skrev:Kollade du extranoga :!: att det inte är avgaset som ligger nära nånstans ..... t ex tanken. Det är ju det vanligaste skramlet man kan få ifall man bytt avgas och inte hängt upp det riktigt bra .... eller nån upphängning som ramlat bort.
Avgassystemet är aldrig bytt, förutom ett fäste. Men jag får nog göra en ny test och rycka lite mer i grejerna under bilen.
Att ingen har hört av sig och sagt att det kan börja låta om tanken tar jag som ett gott tecken på att det inte är där felet finns.
/PL
Jag hade ett störigt oljud som uppenbarade sig vid ojämnheter och lät lite som skrammel av plastdelar(svårt att förklara).

Trodde att det kom ifrån bakluckan så jag tog bort dörrsidan och kollade efter lösa delar och hittade vissa grejer som satt löst men inte hjälpte det.

Hade dottern sittandes därbak för att kunna lokalisera oljudet men vi hittade det inte iaf.

Hittade sen en tråd där nån hade upptäckt att låset kunde låta illa så jag fettade in det, drog åt skruvarna men icke. Lösningen var............tejpa bygeln i bilen som låset på dörren går emot och det vart äntligen tyst

Så testa att tejpa
För att runda av tråden så tänkte jag berätta vad som orsakade missljudet.
Efter ytterliggare några veckor under våren där missljudet blev allt vanligare så gick det slutligen att jogga bredvid bilen på en guppig grusväg och samtidigt höra missljudet. Det blev då tydligt att ljudet kom från vänster bakhjul.
När jag slutligen kollade det som jag sist av allt kunde ana - och som inte ska få hända - så visade det sig att bromsoket var löst!!!
De bägge skruvarna till oket hade gängat upp sig nästa ett varv. Förmodligen så blev inte bultarna ordentligt dragna vid ett lite struligt byte av handbromsbackarna som jag gjorde 6 månader tidigare.

Förslagsvis så kan tråden framöver användas som en beskrivning på hur ett löst bromsok på en V70 kan låta.
/PL
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]