Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ete123
hej,

på volvo ville man sälja full syntetisk 5w30 för många guld-bitar-men min mekaniker i byn sa nej nej helt onödig.....behövs inte på en sån gammal bil..motorn klarer sig bra på halv syntet typ 15w30 eller 10w40.............
så vad gäller för en volvo 850..vad är bäst

hälsninger peter
av Geiger
En helsyntet är ju alltid bäst, men har den gått på tex halvsyntet innan, kan byte till helsyntet vara vanskligt.
Helsynteten kan lösa upp sot/smuts/skitpartiklar i motorn, som inte halvsynteten tagit hand om, och igensatta oljekanaler kan då bli ett faktum, vilket i sig resulterar till motorhaveri.

Vad har den körts på tidigare?
av Redlös
Jag kör med Agrol halvsyntet i min V70. Kostar 44 kr/l på Granngården om man köper 10l. Uppfyller och överträffar kraven som finns specificerade i instruktionsboken. Varför betala för nåt flashigt märke när man får samma kvalitet till ett nästan löjligt pris i jämförelse?
Användarvisningsbild
av oktan
Redlös skrev:Jag kör med Agrol halvsyntet i min V70. Kostar 44 kr/l på Granngården om man köper 10l. Uppfyller och överträffar kraven som finns specificerade i instruktionsboken. Varför betala för nåt flashigt märke när man får samma kvalitet till ett nästan löjligt pris i jämförelse?

Precis! Ingen skillnad om den så ska i en jordbruks traktor eller en stads traktor. :mrgreen:
av rd350
Den ska ha syntetolja, tänk på dina stackars ventiltryckare. Att den skulle lösa upp avlagringar är lite av en myt, alla bra oljor löser upp skit och har man en skitig motor invändigt kommer ändå raset förr eller senare. Vad det gäller oljor får man vad man betalar för. Olja avsedd för traktor hör ej hemma i en personbil!
av Geiger
Helsyntet, är alltid bättre än halvsyntet och mineral. Är det så att din motor är skitig, så beror det på att det slarvast med oljebyten, och körts på riktig skitolja. Biltemas 5-w40 tex, är en utmärkt klassad olja.

Tyvärr har inte alla förstått att man faktiskt INTE alltid får vad man betalar för.
av Redlös
Btw, i min instruktionsbok (V70 -98 B5252FS) står det att man kan använda både hel- och delsyntet, bara den uppfyller kraven ACEA A2/A3. Det gör dom flesta delsyntetoljor (och helsyntet såklart). Men som sagt, bara att jämföra dunken och instruktionsboken.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kanske underlättar om ete123 anger vad han har för motor i bilen?

15w30 är på tok för tjock vintertid! 5W-30 eller 5W-40 är utmärkt året runt.

Jag rekommenderar helsyntet :P

/Kalle
"Limp home mode" ?

Om den har adm så måste det väl v[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]