Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbo_karlsson
När dammasken till yttre drivknuten (höger sida ) skulle bytas så lossade den indre drivknuten. Ringde till en kompis på volvo och fråga om det gick att sätta ihop igen och det ska tydligen gå men efter att ha hållt på i ett x antal timmar så börjar hoppet sina. Det är en axel med spår i som ska i en skål som har likande spår i där det ligger några kulor i en metallring som liva med axeln. Någon som har bra tips på montering av denna jävulens uppfinning?

Mvh Chris
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Jag tror att det blir enklare att ta lös hela drivaxeln. "Pettsson" har en bra sida där han skriver om drivknutar mm. Jag har själv bytt damask på yttre drivknutar men de inre knutarna höll ihop för mig..
av björck
Exakt detta har hänt mig oxå :P fyfan höll på och klurade ett antal timmar med innan jag fick ihop det igen.. Enklaste är om du tar ut axeln och sätter den i skruvstädet så du verkligen ser vad du gör. Tror jag smurfade in på Pettsson's hemsida oxå. Finns mycket bra tips där man kan ta lärdom av :) Men som sagt det tog sin tid för mig att klura ut hur det skulle vara men ge inte upp bara du kommer komma på de ;) Tänkt på att smörja med mkt fett på knuten och även i damasken. Lycka till!
Tackar för svar, hade den redan i skruvstäd men hur ja än vrider och vänder på den hittar ja inget läge där den glider i. Gick in o kolla på han pettsson´s sida men hitta inget om den inre drivknuten. Och kompisen som jobbar på volvo han är på semester så kan inte fråga han men när ja torkade rent allt ordentligt upptäckte ja några jack och även lite oval längst ut på den sjävla "skålen" där kulorna ska ligga , vet inte om det ska vara så eller om det hänt nått så kulorna bucklat till den för det ser nämligen exakt ut så som kulorna någon som har nån aning om det ska vara så eller om den e paj?
Användarvisningsbild
av sthlm
Har du möjlighet så ta gärna några bilder och lägg upp.
Inte för att jag utifrån bilderna kan hjälpa dig då jag inte varit där och pillat...ännu
Men det är alltid intressant att se då det kan vara svårt att förstå problematiken utifrån bara en text.

Och så är ju trådar med bilder så mycket roligare :D

/Mr Nyfiken
av *pettson*
Vad jag kan se på bilden är inte ens knutänden rund längre? Alltså i ytterkant? Har den fått stryk? OM du kan verifiera att den inte är rund utvändigt så är det tyvärr till att slänga den knuten. Den är inte användningsbar då.
*pettson* skrev:Vad jag kan se på bilden är inte ens knutänden rund längre? Alltså i ytterkant? Har den fått stryk? OM du kan verifiera att den inte är rund utvändigt så är det tyvärr till att slänga den knuten. Den är inte användningsbar då.
Japp kompisen till mig hade bilen innan och körde in i en stolpe, det resulterade till att sub framen under bilen fick sig en redig knäck, klarade ramarna tack vara att träffen var så konsentrerad så subfram och krockbalk tog största skadan men när ja tänkte efter så kan ju drivaxeln fått sig en redig smäll me eftersom allt vritt sig medans motorn fortfarande tryckte på när han hade krockat. Och den är inte helt rund nu utan den har fått sig en knäcka på ena sidan liknar lite en saftkanna om man ska beskriva de på något sätt. Tack för tipset i alla fall, nu vet man i alla fall att man inte går o köper en ny helt i onödan :P
"Limp home mode" ?

Om den har adm så måste det väl v[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]