Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av norr
Skall bilprovningen verkligen göra avgastester när det är -30 grader ?? Finns inte risken att det blir fel värden när det är så kallt ??
Tror det är det jag råkat ut för. Lamda, co och hc värden för höga.
av Amarace
Jag är inte så insatt, men varför skulle det bli så annorlunda värden? Motorn varm och katalysatorn varm så ska ju värdena vara ok?
av norr
Glömde skriva att jag var in på verkstad idag (- 1 grad) och då var alla värder ok utan att jag gjort nått.
Det är bara en teori som jag har, kan ju vara nått annat också.
av Rådlös
Du bör nog tala med Bilprovningen om detta. Dom har en "frågelåda" på sin hemsida, och dom är tämligen kommunickativa, enligt min erfarenhet.
Men först av allt måste du på något sätt ha dokumenterade värden från din verkstad att visa upp. Utan något sådant tror jag inte Bilprovningen bryr sig om att ens fundera på om något är fel, och då gäller deras mätresultat.
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
norr skrev:Skall bilprovningen verkligen göra avgastester när det är -30 grader ?? Finns inte risken att det blir fel värden när det är så kallt ??
Tror det är det jag råkat ut för. Lamda, co och hc värden för höga.
Japp, det går utmärkt att mäta avgasvärden på en bensindriven bil vid kall väderlek. Dock måste man oftast varmköra bilen för att få upp tillräcklig driftstemperatur främst på katalysatorn.
En dieseldriven bil mäts inte avgaser på, vid en kontrollbesiktning, när det är under -15 grader. Det beror på att den motorn skall varvas upp till maxvarv. Då finns det risk för skador även om motorn är "varmkörd" - men kanske inte driftsvarm.
Användarvisningsbild
av Guligan
På tal om detta ämne, bilprovningen och vintern.
Jag hörde om en i veckan som fick anmärkning på frusen spolarvätska... Petigt, javisst. Men snacka om att vara dåligt förberedd inför en bilprovning...
Användarvisningsbild
av Severin
Guligan skrev:På tal om detta ämne, bilprovningen och vintern.
Jag hörde om en i veckan som fick anmärkning på frusen spolarvätska... Petigt, javisst. Men snacka om att vara dåligt förberedd inför en bilprovning...
Ja eller dåligt förberedd inför vintern
DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Du mer än antyder att det inte skulle finna[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]