Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Absolut otur
Då jag startade bilen idag var det dålig fart i batteriet men bilen hoppade i gång..Efter några meter så tändes lampan för automatlådan och felkod 114 dök upp..Är det troligt att feldkoden kommer av att batteriet är dåligt (egentligen bara 4 månader gammalt) eller är batteriet urdraget av att det är nå el tjall på lådan ?? Vad tror ni ?? Någon som vet ??
Vet ju själv att mycket knas kan hända av för låg spännig... :roll:
av Uthil
Har fått samma felkod på min låda, men i min sitter den ett 2 dagar gammalt batteri, så de måse nog dras ström från någonstans, kan inte säga vart, men har samma problem som du.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Klassikern här är ju att växelgivaren börjar ge upp. Vilken årsmodell har du ? Hur många mil ?
Felet dyker typisk upp när det blir kallare temperatur.
En ful koll är att starta och lägga i handbromesen. Sen drar du lådan mella P och L 20 ggr i snabb takt. Det kan i bästa fall bättra på kontaktproblem i växelgivaren.
För mig hjälper det tillfälligt men jag har beställt ny växelgivare att byta ut.
Användarvisningsbild
av sidhabo
sidhabo skrev: En ful koll är att starta och lägga i handbromesen. Sen drar du lådan mella P och L 20 ggr i snabb takt. Det kan i bästa fall bättra på kontaktproblem i växelgivaren.
Usch så fel det kan bli med bara ett ord .... :oops: :oops:
Man ska INTE starta motorn. Hoppas att du fattade själv hur dumt det blev och inte provat.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Uthil skrev:Har du samma eller har du haft samma problem eller? Det är ny växelgivare ok?
Har precis samma problem. Beställde givare hos Skruvat för 14 dar sen .... har inte fått nåt än. Men byter så fort jag får den.
av Uthil
Jag ska prova och dra växelspaken fram och tillbaka som du säger, ett par ggr, så får vi se om de händer nåt!
Användarvisningsbild
av sidhabo
Uthil skrev:Jag ska prova och dra växelspaken fram och tillbaka som du säger, ett par ggr, så får vi se om de händer nåt!
Typ 20 ggr. Och motorn avslagen ....
Fast för mig hjälpte det bara tillfälligt. Verkar vara mest temparaturberoende för mig. Runt 0 grader har jag ingen lampa. Nermot -5 - -10 blinkar lampan hela tiden.
av Uthil
Ok! men då måste det vara själva växelgivaren som är beroende av temp växlingaar, men det verkar konstigt att det hjälper en stund bara genom att dra spaken fram och tillbaka?! Då måste det vara glapp någonstans.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Det är kontaktytorna som slits ut. I kombination med fukt och temperatur så blinkar lampan av och till när det är halvtaskig kontakt.
Att dra växelspaken 20 grr är bara en faktor som kan påverka hur det slår ut. Förr eller senare är byte av givaren den slutliga lösningen.
Just idag när jag var ute i -11 grader så blinkade lampan inte alls. Förut har den alltid spökat när jag kommit under -5 nånting. Så det slår nog lite olika beroende av flertal faktorer :roll:
Ju längre bilen gått desto troligare är det att givaren gett sig. Min har gått 31 000 mil så det är nog klart risk-läge.

Okej, det var bra att veta. Jag hade mätt ohm[…]

Har funnit mikrobrytare som kan passa. Men de ser […]

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

Saknar Android Auto

Den ska passa. Jag pratade även med Volvo sup[…]