Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
o fan, då läste jag för snabbt. Då tar jag tillbaka mitt påstående, det låter ju riktigt bra med 0.79 då :)
av Linqid
Är det någon som har koll på om de nya motorerna i 5-serien är Euro5-klassade?

Nya 523i, med två cylindrar extra, har jämförbara siffror och dricker 0,76 l/100 km blandad körning. Då tycker man ju att Volvo, med en fyra under huven, borde kunnat pressa ner förbrukningen lägre än 0,79...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Linqid skrev:Är det någon som har koll på om de nya motorerna i 5-serien är Euro5-klassade?

Nya 523i, med två cylindrar extra, har jämförbara siffror och dricker 0,76 l/100 km blandad körning. Då tycker man ju att Volvo, med en fyra under huven, borde kunnat pressa ner förbrukningen lägre än 0,79...

Dom borde vara EURO5-klassade i BMW.

OM det nu är så att BMW:n dricker mindre och har bättre prestanda än nån jämförbar Volvo så är det väl så. Vad gör det isåfall? Är det någon som väljer bil/motor som kollar om en bil dricker 0,03l mer per 100km?! Jösses säger jag isåfall. Räkna inte på värdeminskningen! :-O)

Men dom riktiga testerna får visa verklig förbrukning innan man kan säga nått mer. Sen är det väl så att Volvos utvecklingsbudget för motorer är typ 1% av BMWs..... :roll:
av Linqid
XC90_Executive skrev:
Linqid skrev:Är det någon som har koll på om de nya motorerna i 5-serien är Euro5-klassade?

OM det nu är så att BMW:n dricker mindre och har bättre prestanda än nån jämförbar Volvo så är det väl så. Vad gör det isåfall? Är det någon som väljer bil/motor som kollar om en bil dricker 0,03l mer per 100km?! Jösses säger jag isåfall. Räkna inte på värdeminskningen! :-O)

Men dom riktiga testerna får visa verklig förbrukning innan man kan säga nått mer. Sen är det väl så att Volvos utvecklingsbudget för motorer är typ 1% av BMWs..... :roll:
Jag bryr mig ärligt talat inte så mycket om att det skiljer 0,03 i förbrukning, det är en piss i havet. Det lär ju dessutom skilja en del i inköpspris mellan en 523i och en S80 2,0T. Jag kan dock fortfarande tycka det är intressant att BMW lyckas göra en sexa med jämförbar prestanda snålare än vad Volvo lyckas med en fyra. Men precis som du säger, deras utvecklingskostnad på motorsidan lär ju ligga aningen högre.

Ställer mig dock fortfarande frågande till att PS höjer förbrukningen och försämrar accelerationen när andra tillverkares motsvarigheter gör det motsatta.
av Steff 99
XC90_Executive skrev:

Förbrukningen är tydligen väldigt viktigt för alla som förmåns/tjänstebil, många räknar på millilitern så att man inte behöver betala en krona extra per tankning.
Men har man köpt bilen själv så är värdeminskningen den absolut tyngsta posten, men som du konstaterar så verkar många inte bry sig eller ha koll.
Man sliter och snålar för att få bilen att dra 0.01l/mil mindre och stänger av värmaren o fryser bara man kan tjäna några ören per mil, utan att tänka att man förlorar 30-40 kr/mil i värdeminskning.

Vad man kan konstatera är ändå att bränslesnåla bilar blir mer o mer eftersökta och mer lättsålda, vill man ta marknadsandelar så måste nog även Volvo få fram prestandamotorer som är riktigt snåla.
Användarvisningsbild
av kave
Eftersom det var jag som började gnälla på förbrukningen får jag väl krypa till korset.
BMW anger själva förbrukning från 0.61-1,04L/mil på deras sexcylindriga bensinmotorer. Öppnar man sedan broschyren så framgår helt andra siffror, nämligen 7,6L/mil blandat för 523. Imponerande dock att 550i som gör 0-100km/h på 5.0 sekunder enbart drar 10.4L/mil.

Bra jobbat trots allt då Volvo, och BMW :)

Dessvärre har Volvobilarna förmodligen riktigt dåliga CV värden.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
kave skrev:Imponerande dock att 550i som gör 0-100km/h på 5.0 sekunder enbart drar 10.4L/mil.
Jag skulle vilja se Fritz köra en 550i på 10,4l/mil, blandad körning. :)
av Steff 99
XC90_Executive skrev:
kave skrev:Imponerande dock att 550i som gör 0-100km/h på 5.0 sekunder enbart drar 10.4L/mil.
Precis så är det, men du skall som fabrikant kunna presentera officiella siffror som dövar samvetet på dom som köper dessa bilar som är "top of the line" i modellserien.
BMW har på de senaste två åren blivit enormt duktiga på detta.
Volvo har startat resan, men som jag tidigare skrev, Volvo behöver en snål prestandamotor till sina topp modeller.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Volvo behöver en snål prestandamotor till sina topp modeller.

Det kommer! :wink: :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Har det ens hänt i labbet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]