- fre 29 jan 2010, 17:31
o fan, då läste jag för snabbt. Då tar jag tillbaka mitt påstående, det låter ju riktigt bra med 0.79 då :)
Moderator: Moderatorer
Linqid skrev:Är det någon som har koll på om de nya motorerna i 5-serien är Euro5-klassade?
Nya 523i, med två cylindrar extra, har jämförbara siffror och dricker 0,76 l/100 km blandad körning. Då tycker man ju att Volvo, med en fyra under huven, borde kunnat pressa ner förbrukningen lägre än 0,79...
XC90_Executive skrev:Jag bryr mig ärligt talat inte så mycket om att det skiljer 0,03 i förbrukning, det är en piss i havet. Det lär ju dessutom skilja en del i inköpspris mellan en 523i och en S80 2,0T. Jag kan dock fortfarande tycka det är intressant att BMW lyckas göra en sexa med jämförbar prestanda snålare än vad Volvo lyckas med en fyra. Men precis som du säger, deras utvecklingskostnad på motorsidan lär ju ligga aningen högre.Linqid skrev:Är det någon som har koll på om de nya motorerna i 5-serien är Euro5-klassade?
Nya 523i, med två cylindrar extra, har jämförbara siffror och dricker 0,76 l/100 km blandad körning. Då tycker man ju att Volvo, med en fyra under huven, borde kunnat pressa ner förbrukningen lägre än 0,79...
Dom borde vara EURO5-klassade i BMW.
OM det nu är så att BMW:n dricker mindre och har bättre prestanda än nån jämförbar Volvo så är det väl så. Vad gör det isåfall? Är det någon som väljer bil/motor som kollar om en bil dricker 0,03l mer per 100km?! Jösses säger jag isåfall. Räkna inte på värdeminskningen! :-O)
Men dom riktiga testerna får visa verklig förbrukning innan man kan säga nått mer. Sen är det väl så att Volvos utvecklingsbudget för motorer är typ 1% av BMWs..... :roll:
XC90_Executive skrev:Förbrukningen är tydligen väldigt viktigt för alla som förmåns/tjänstebil, många räknar på millilitern så att man inte behöver betala en krona extra per tankning.Linqid skrev:Är det någon som har koll på om de nya motorerna i 5-serien är Euro5-klassade?
Dom borde vara EURO5-klassade i BMW.
OM det nu är så att BMW:n dricker mindre och har bättre prestanda än nån jämförbar Volvo så är det väl så. Vad gör det isåfall? Är det någon som väljer bil/motor som kollar om en bil dricker 0,03l mer per 100km?! Jösses säger jag isåfall. Räkna inte på värdeminskningen! :-O)
Men dom riktiga testerna får visa verklig förbrukning innan man kan säga nått mer. Sen är det väl så att Volvos utvecklingsbudget för motorer är typ 1% av BMWs..... :roll:
kave skrev:Imponerande dock att 550i som gör 0-100km/h på 5.0 sekunder enbart drar 10.4L/mil.Jag skulle vilja se Fritz köra en 550i på 10,4l/mil, blandad körning. :)
XC90_Executive skrev:Precis så är det, men du skall som fabrikant kunna presentera officiella siffror som dövar samvetet på dom som köper dessa bilar som är "top of the line" i modellserien.kave skrev:Imponerande dock att 550i som gör 0-100km/h på 5.0 sekunder enbart drar 10.4L/mil.Jag skulle vilja se Fritz köra en 550i på 10,4l/mil, blandad körning. :)
Steff 99 skrev:Volvo behöver en snål prestandamotor till sina topp modeller.
XC90_Executive skrev::mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Har det ens hänt i labbet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:kave skrev:Imponerande dock att 550i som gör 0-100km/h på 5.0 sekunder enbart drar 10.4L/mil.Jag skulle vilja se Fritz köra en 550i på 10,4l/mil, blandad körning. :)
Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]