Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JonasR
Hej!
Jag har bilprovning på fredag denna vecka och undrar om mitt slutrör kan ställa till det vid avgasmätningen.

Så här ligger det till;
Slutröret är ca 30cm långt och är typ 1cm i diamenter större än avgasröret,
avgasröret går typ 5cm in i slutröret och slutröret är skruvat fast i avgasröret.
Dvs det är ett glapp på ca >5mm runtom.
(Avgasröret är av nån anledning minst 20cm för kort, troligen lagat, så jag måste ha ett slutrör.)

Kan luft komma in i glappet och påverka avgasvärdena? Ska jag hitta ett som sitter dikt an?

/Jonas
Användarvisningsbild
av ketto
säg till dom att kör i avgasslangen längre in! Är ju den där sensorn som läser av värderna, den som stoppar in i avgassystemet!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Där jag brukar besikta tar man avgasprovet utanför, alltså utan avgasutsug på. Det borde minska risken för högt lambdavärde pga läckage i röret. Men jag vet inte hur det går till på andra ställen...
av oldtimersmc
Kan bli problem, jag hade hål på bakre dämparen och detta gjorde att man inte kunde mäta avgasvärde...
men det borde inte vara så svårt att "plugga mellanrummet mellan rören så att det inte drar tjyvluft, ex trasa eller motsvarande

(jag fick naturligtvis nedslag på den trasiga burken men löste detta med att köpa en rostfri halvsatts från BSR för 5loppor) fick ett pisamt grovt slutrör på köpet typ 4"
Hmm bara att dra ner byxsorna o vända på kepsen samt köra "peknegermusik" JoJoJo
av wexe
äsch avagsprovarn är så pass lång att den går in en bra bit så det ska inte vara några som hellst problem! som sagt
Användarvisningsbild
av JonasR
Hej igen!
Jag "tätade" med tätningsmassa.

Bilen gick igenom men det var på gränsen, HC-värdet låg på 120-140 mest
men sjönk ett tag närmare och strax under 100 när besiktningsmannen gasade till.

CO 0,3 (0,5)
HC 100 (100)
CO 2500 0,3 (0,3)
LAMBDA 1,01 (0,96-1,04)

Vad påverkar HC-värdet? Vevhusventilationen?
Rotor, Fördelare, Tändkablar+Stift, Bensinfilter, Luftfilter, Olja+Filter, Lamdbasond är ca 500mil gammalt.
Den har dragit en del olja och jag har nog fått fylla på 2-3 liter under de 500 milen.

/Jonas
Användarvisningsbild
av Sparkz
HC är oförbränt bränsle, så misständningar, läckande avgasventiler, fet/mager blandning, allt som gör att den inte eldar upp all bensin ordentligt. Oljeförbrukningen kan också ha med saken att göra, och när du har gjort en rejäl service för 500 mil sen så lutar det nog däråt. Vevhusventilationen är inte fel att göra rent, är det tätt neråt från oljefällan kan det följa med en massa olja till insuget.

Kör du bara korta sträckor så motorn aldrig blir ordentligt varm kan du få mycket bensin i oljan, även efter bara 500 mil. Den kan också höja HC.
Användarvisningsbild
av JonasR
Sparkz skrev:HC är oförbränt bränsle, så misständningar, läckande avgasventiler, fet/mager blandning, allt som gör att den inte eldar upp all bensin ordentligt. Oljeförbrukningen kan också ha med saken att göra, och när du har gjort en rejäl service för 500 mil sen så lutar det nog däråt. Vevhusventilationen är inte fel att göra rent, är det tätt neråt från oljefällan kan det följa med en massa olja till insuget.

Kör du bara korta sträckor så motorn aldrig blir ordentligt varm kan du få mycket bensin i oljan, även efter bara 500 mil. Den kan också höja HC.
Ok, då vet jag. Kör i princip bara korta sträckor dvs mindre än 10minuter.
Upplever även små misständningar på tomgång.
Det blir att kolla över vevhusventen mm när våren nalkas.

Tack för hjälpen :)
/Jonas
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ryckig tomgång kan bero på tjuvluft också, kolla insugspackningen. Du kan nog öka dina chanser till nästa besiktning om du byter olja precis innan och kör några mil så den blir riktigt genomvarm.
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.