Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Man ska väl börja någonstans? Det går ju åt rätt håll.

Sedan ska man veta att exempelvis BMW 530i LCI-> trots sin deklaration på 0,72 inte direkt ligger i närheten där vid blandad körning. Men skatter och C02 räknas ju från de nivåerna så ju lägre desto bättre oavsett. Volvo lär sig väl cycle beating vartefter 8)
av perhall
Linqid skrev:Vet inte om jag tycker att 7,9 l/100 km är så mycket att hänga i granen. Nu har inte jag någon koll på hur stor skillnad 100 kg påverkar förbrukningen (upplys mig gärna) men om man tar A4 2,0 TFSI (211) som jämförelse klarar den sig på 6,4 l/100 km under blandad körning.
Det är mycket lågt, men kolla några tyska tester så ser du att Audi har börjat konkurrera med BMW om orimlig EU-mix.

Merca och Volvo är ganska uppriktiga. BMW och Audi ligger ofta långt under det rimliga.

Annars håller jag med om att 7,9 som lägst inte är så imponerande.
PH
av Steff 99
perhall skrev:
Linqid skrev:Vet inte om jag tycker att 7,9 l/100 km är så mycket att hänga i granen. Nu har inte jag någon koll på hur stor skillnad 100 kg påverkar förbrukningen (upplys mig gärna) men om man tar A4 2,0 TFSI (211) som jämförelse klarar den sig på 6,4 l/100 km under blandad körning.
Det är mycket lågt, men kolla några tyska tester så ser du att Audi har börjat konkurrera med BMW om orimlig EU-mix.

Merca och Volvo är ganska uppriktiga. BMW och Audi ligger ofta långt under det rimliga.

Annars håller jag med om att 7,9 som lägst inte är så imponerande.
PH
Faktum är att BMW är nog de som ligger närmast förbrukningsiffrorna på sitt senaste modellprogram förutsatt att man kör normalt.
Jag har kört merparten av deras modeller åtskilliga mil. samt min egnen 530d som låg 0,07l / mil över vad BMW uppgivit under nära 8.000 mil.
Jag kan bara nämna att jag också hade en 330ix -09 som jag lätt på långkörning låg under BMW:s siffror 0,7l /milen då talar vi om 272 hk och AWD
så den procentuella felmarginalen är ganska marginell.

Med Audi har jag ungefär samma upplevelse.

Meceders vet jag inte.

Däremot Volvo är törstiga och där är det mer eller mindre omöjligt att matcha uppgiven förbrukning.
Jag hade varit glad om min nuvarande V70 haft samma förbrukning som BMW:n hade, jag ligger efter snart 400 mil på en snitt förbrukning på 0,87 l /milen, börjar fundera vad den skall hamna på när man börjar gasa.. ??:-/

Så lyckas Volvo hålla denna förbrukning som man nu presenterar för 2.0 GTDi så har man tagit ett kliv i rätt riktning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Äh de där sifforona måste ju vara tokfel och inget att bry sig om annars har volvo skruvat ihop något helfel.....

Motorn kommer att erbjudas i kombination med Volvos automatiska, sexstegade Powershift-växellåda eller en sexväxlad manuell växellåda.
Acceleration 0-100 km/h, sek
(man/aut)
7.9/8.5
8.3/8.9
Bränsleförbrukning, l/100 km
(man/aut)
7.9/8.3
8.1/8.4

Varför skulle bilen bli ultraslö och dra mycket mera med Powershift ????? Nä med en Powershift/DSG/Sekventiel/ låda ska ju bilen bli snabbare och dra mindre än den manuella varianten.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Har ni sett att nya motorn har en lättåtkomlig oljesticka :wink:

Bild
:-O)
Användarvisningsbild
av Brainy
0.79 måste ju vara fel.

En gammal V70N med 170hk kör man ju utan större problem på 0.69 eller lägre på långkörningar efter 90-väg utan att ligga och bromsa bakomvarande trafik.

/Anders
Användarvisningsbild
av micke011
Skillnad också på landsväg och blandad körning. Sedan är det ju lite mer ompa i den här och att det sitter en turbo under huven brukar sällan ha positiv effekt på förbrukningen i en Volvo..men det kanske kommer det också.
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu är det väl 0.83-siffran som är blandad? Den tycker jag verkar riktigt bra.
Men bara 0.04 skillnad mot landsväg köper jag inte.

Varför är turbo negativt för förbrukningen i just volvos? :???:
av Linqid
Brainy skrev:Nu är det väl 0.83-siffran som är blandad? Den tycker jag verkar riktigt bra.
Men bara 0.04 skillnad mot landsväg köper jag inte.

Varför är turbo negativt för förbrukningen i just volvos? :???:
0,79 l/100 km är blandad körning med manuell låda, 0,83 är med Powershift (S80).

De flesta andra tillverkare som har modeller med DSG har ofta en förbrukning som är likvärdig med den manuella, eller till och med lägre. Varför inte Volvo?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]