johan086 skrev:När jag letar bil så kollar jag mkt på hur långt den har gått. Av det jag har läst här på forumet så känns det väldigt viktigt eftersom det verkar finnas tendenser till att vissa delar på gasbilar havererar kring 15 000 mil. Under 10 000 mil vill jag helst.
En annan aspekt i detta kan ju vara att en bil som gått längre kanske mycket redan är bytt i. Som min bil till exempel, den har snart gått 18000 mil men förrförra året byttes gasfördelare, gasregulator och spjällhus på den. Då kan man ju argumentera ifall en bil som gått säg 12000 mil är bättre att köpa än min...? Jag skulle tro att om man hittar en välhållen långmilare som fått mycket utbytt så får man väldigt mycket mer för pengarna.
Är det kamremsbyta vid 16 000 mil på dessa bilarna?
Japp! Dock är det inte så fasligt mycket pengar för att få det gjort i och med att en service ingår i priset.
Jag kör idag en S80 140 hk. Är det ungefär samma prestande för en gasbil?
BiFuel har också 140 hk. Skillnaden är att bensinmotorerna har 140 hk vid 3500 rpm och BiFuel (på gas) har 140 hk vid 4000 rpm.
Hur ser ni annars på Bi-fuel som pendlarbil? Jag kör ca 2000-2500 mil per år och är då såklart även lite inne på diesel. Kan man "räkna hem" en gasbil trots att man kör såpass mycket?
Mycket svårt att svara på utan att göra en hel del räknande...men jag tycker inte att man ska skaffa en gasbil enbart för kronor och ören utan man ska i första hand köpa en gasbil för att man vill göra det man kan för miljön. Därför är det kul att läsa att du kommer se det som en sport att köra så mycket på gas som möjligt! Precis så känner jag också! :D Jag har, på två år, endast kört runt 10 mil på bensin (icke inräknat de tvingade milen vid kall motor)!
Slutligen vill jag också tipsa dig om
http://www.forumgas.se. Ett mycket trevligt forum för oss gasoholister! :D Dessutom kan du kika på min förbrukning under två år
här! Titta gärna på bensinförbrukningen!
Mvh
/Fred