Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knicklas
Hur funkar egentligen fyrhjulsdriften på en XC90 2,5T -06?
Min chefs XC90 beter sig mycket underligt på halt underlag. Enda sättet (i låga hastigheter i alla fall) att få drivning på bakhjulen är att koppla ur antispinnen och gasa utav h**vete. Efter en stund "smäller" det till och börjar driva, och kasta ut bakänden i ett härligt (oftast) kast. Med antispinnen inkopplad så stryper den gasen så fort det spinner och ger således inte bakhjulen chansen att hjälpa till och driva!!! Värdelöst med andra ord!!!
Borde det inte vara tvärtom? Först i med fyrhjulsdriften, och om man mot förmodan får spinn på hjulen så går antispinnen in och hejdar lite....?

Nåt måste väl vara fel? I annat fall förstår jag inte hur man kan sälja en enda bil med AWD. Det känns inte direkt hälsosamt för transmissionen när bakhjulen "smäller i"...

Vore kul med andras erfarenheter här, enligt chefen säger de på Volvo att det är helt normalt!!!???
av Lövet
Det var sjutton vad många trasiga Haldex det dyker upp nu. Det här är väl den femte eller liknande bara sista månaden? Lyckligtvis verkar felet vara ganska billigt att fixa (givare) och Volvo står för mesta delen.
av knicklas
Tack ska ni ha - försökte själv söka efter liknande trådar utan resultat...! Berättade för chefen om detta, men han ger nog fan i att lämna in bilen. Han får sin nya XC60 2wd i februari och vill slippa kostnaden för bytet. Själv hade jag stuckit till Volvo på studs - 4WD is tha shit enligt mig...!
av Lövet
Kul för den som köper hans inbytesbil sedan. Inte alls säkert att Volvo kollar felkoder på en inbytesbil.
av Tartryffel
andreas_lofgren skrev:Kul för den som köper hans inbytesbil sedan. Inte alls säkert att Volvo kollar felkoder på en inbytesbil.
Nej, fast om felet inte är varudeklararerat så måste Volvo ändå stå för det. Det går utanför trafiksäkerhetsgarantin.
Tråkigt med strul dock. Och ännu värre att hamna i diket eller köra fast i ett läge där man hade klarat sig med 4WD.
av knicklas
Det är en leasingbil från Rejmes i Örebro, som hade gått mellan 5-10 000 mil när han leasade den. Redan första vintern uppträdde den så här märkligt vid halt väglag...

Vad menas med varudeklarerat, och det går utanför trafiksäkerhetsgarantin?
av Tartryffel
knicklas skrev:Det är en leasingbil från Rejmes i Örebro, som hade gått mellan 5-10 000 mil när han leasade den. Redan första vintern uppträdde den så här märkligt vid halt väglag...

Vad menas med varudeklarerat, och det går utanför trafiksäkerhetsgarantin?
När man köper en bil av en handlare ska den vara varudeklarerad, det ska framgå vad den har för fel och i vilket skick bilen är. Om säljaren har missat, eller inte har orkat leta efter fel, så är det hans problem. Det krävs att det ska ha gått att upptäcka - man kan t.ex. inte begära att de ska röntga bilen efter skador :) - men att läsa ut felkoder är definitivt något de bör göra.
Poängen är helt enkelt att de inte får hålla tyst om fel de känner till, och de får inte underlåta att undersöka bilen. Mer info: http://www.konsumentverket.se/sv/bilar/ ... klaration/

Trafiksäkerhetsgarantin gäller på begagnade bilar i (tror jag) tre månader, det handlar i stort sett om att bilen ska klara en besiktning. Däremot om t.ex. AC:n slutar fungera så är inte det trafiksäkerhetsrelaterat.
av larslundback
Hej du........jag har också en nyinköpt beg. XC 90-07a och hade samma problem.
Fick tipset via detta forum att be Volvo kolla felkoder och der visade sig
helt riktigt att jag hade en felkod DEM0007 som visade på fel på en tryckgivare
till AWD,n.
Nu är detta fixat och volvo tog hela kostnaden.
Så jag bugar o tackar forumet för hjälpen.
En nöjd XC-90 Sportägare
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]