Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pakkan
Hej jag undrar om det är samma fjädrar till alla s40? För jag byte fram fjädrar på min T4 nyss och jag tyckte att den blev väldigt hög fram. Därför undrar jag om det är samma. Om den ska vara så hög så undrar jag hur lång tid det tar för en fjäder att sjunka ihop?
MVH Pontus
Användarvisningsbild
av CarMan
det finns många olika fjädrar, säkert 5-6 stycken
Användarvisningsbild
av Fisch
Det är olika fjädrar fram och bak. Tror det finns tre utföranden sport, dynamiskt och komfort. Alltså 6 olika fjädrar totalt, om jag nu har rätt det vill säga.

Sporten sitter på T4 är är lite hårdare och typ 20 mm lägre.
av JE Jr
Sportfjädrarna fram till T4 1998 med manuell låda/AC är tyvärr slut, frågade för ett par veckor sen. till bilar med automat/AC fanns de dock kvar. De är nog endast ngt hårdare än till manuell, så de fungerar säkert bra att köra med om man vill det. Tyvärr var de ganska dyra, har för mig 1700:- / paret.

Bak fanns det kvar.

Förresten har inte alla T4 sportchassiet, det var tillval, det som sitter på T4, iallafall 1998, är det som kallas "dynamic"
av pakkan
Okej är de altså sportchassie på alla t4? ifall bara framfjädrar kostar 1700 kan man ju lika gjärna köpa sänkningssatts från något annat företag. Men har inte hittat något företag som bara säljer framfjädrar?
MVH Pontus
av JE Jr
Nej, T4 har som sagt "Dynamic-chassiet" Men det fanns som tillval att köpa "sportchassi" när man beställde bilen ny.

För att krångla till det lite ytterligare så finns det sedan sänkfjädrar att köpa. Dvs lägre/andra fjädrar än de som ingår i sportchassit, och det är de fjädrarna jag pratade om, även om jag dumt nog kallade dem sportfjädrar.
Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]

Ta bort kåpan över motorn och lä[…]