- sön 09 aug 2009, 11:13
#310678
Kan någon svara på om det är skadligt att koppla ur EGR-ventilen genom att ta ur kontakten som sitter bakpå ventilen? på en Volvo V50 2,0D -06.
Har haft problem med att motorn rycker och slutar svara på gaspådrag. Den kan t.o.m. stanna vid rödljus ibland. På Volvo såg dom att EGR-ventilen har loggat en felkod, de uppdaterade programvaran på motorstyrenheten men det hjälpte inte.
Jag testade slå i en flaska Forté dieselrengöring och då försvann ryckningarna och bilen gick som ett skott. Nu är problemen tillbaka och jag undrar om man kan köra utan EGR-ventil genom att koppla ur den. De är ju elektroniska på nyare bilar och styrs inte med vakuum.
Jag har kört med ventilen urkopplad en sväng utan felmeddelanden på displayen, och bilen går bra, men kan det vara skadligt för motorn? Och blir partikelfiltret utsatt för mera avgaser på det här sättet?
Har haft problem med att motorn rycker och slutar svara på gaspådrag. Den kan t.o.m. stanna vid rödljus ibland. På Volvo såg dom att EGR-ventilen har loggat en felkod, de uppdaterade programvaran på motorstyrenheten men det hjälpte inte.
Jag testade slå i en flaska Forté dieselrengöring och då försvann ryckningarna och bilen gick som ett skott. Nu är problemen tillbaka och jag undrar om man kan köra utan EGR-ventil genom att koppla ur den. De är ju elektroniska på nyare bilar och styrs inte med vakuum.
Jag har kört med ventilen urkopplad en sväng utan felmeddelanden på displayen, och bilen går bra, men kan det vara skadligt för motorn? Och blir partikelfiltret utsatt för mera avgaser på det här sättet?
Senast redigerad av 1 Stenfors, redigerad totalt 0 gånger.