Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel666
Har ett problem med min volvo s70. När den är kall och jag startar den så varvar motorn upp till 1500 för att sedan sjunka ner till 5-600 varv och om jag inte är beredd med gasen lite så dör den och är rätt sur att få igång. Men om jag gasar lite i 10-15sec när den startar så hostar och låter illa men sen hoppar den igång och ställer sig på normal tomgång. När den kommit igång så är det inga problem utan det är just i kallstart. Ska byta termostaten.
Är det nån som har, har haft eller vet nån med liknande problem?
Användarvisningsbild
av js1
Termostaten lär inte hjälpa mot ditt problem. Står nålen klockan 3 när motorn är varm behöver du inte byta termostaten.
Går den igång på alla burkarna?
av Johols06
Du borde ha motronic ME7 i den och då har du ingen tomgångsmotor som kan strula i den bemärkelsen. Har du kollat om det försvinner kylarvätska? Om motorn inte går på alla cylindrarna vid start och du dessutom blir av med kylarvätska kan du ha en läckande topplockspackning så att kylarvätskan försvinner in i en av cylindrarna och därmed så tänder inte den vid start.
Nästa steg, tycker jag, är att kolla om du har några felkoder.
av percy
Hej!

Tror inte att det är batterirelaterat. Tror mer på tesen att något kommit in i cylindrarna som inte ska vara där.

Kylarvätska, möjligt men kolla något så enkelt som att tändstiften är korrekt monterade. Efter en service (som inkluderade tändstiftsbyte) upplevde jag likande symptom som beskrivs. Eftersom jag misstänkte att den blev sur så beslutade jag mig för att ta upp tändstiften och kolla. då kunde jag konstatera att ett tändstift inte var ordentligt idraget. Saknade flera varv faktiskt. Den enkla åtgärden blev att rengöra och skruva dit i ordning.

Behöver ju inte vara ditt problem men kan vara värt en koll iaf.

/ percy
av björck
Kondens i tanken? :O Jag hade samma problem som dig när jag hade lite bensin i tanken. Den gick igång men gick riktigt orent och rök som fan. Jag hällde i sånt medel (kommer inte ihåg vad det heter) som tar bort all kondens i tanken. Finns och köpa på alla Bensinmackar. Testa häll i en sån flaska och tanka bilen fullt.
av *pettson*
björck skrev:Kondens i tanken? :O Jag hade samma problem som dig när jag hade lite bensin i tanken. Den gick igång men gick riktigt orent och rök som fan. Jag hällde i sånt medel (kommer inte ihåg vad det heter) som tar bort all kondens i tanken. Finns och köpa på alla Bensinmackar. Testa häll i en sån flaska och tanka bilen fullt.
Nu måste du haft enormt mycket vatten i tanken. Alla mackar har minst 5% etanol i bensinen redan från början (vissa bensinmärken verkar till och med ha mycket mera etanol om man bara luktar på bensinen). Etanolen blandar sej med vattnet. K-sprit är alltså helt onödigt egentligen.
Det informerar också t.ex JET om på sina stationer.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]