Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tjenare alla!

Nu är det dags att börja känna att våren/sommaren är på g!
Så, skriv era bästa bilmusik tips som alla underbara medlemmar kan lyssna på när man är ute och glider eller vad man nu vill göra, hehe :D

Ni får själva bestämma hur många tips nu vill skriva i era svar, men följ gärna min mall eller om ni göra något snarlikt för att göra det lätt :). Mina första hursomhelst är följande:

Electric Light Orchestra - Four little diamonds (Riktigt gött tugg i den låten!)
Spotify: http://open.spotify.com/track/119k3rn9nPnKok2RG4kJkj
YouTube:

Three Days Grace - The Good Life (Även den har ett gött tugg!)
Spotify: http://open.spotify.com/track/6aMhOqwmlAhbrevsBtQb65
YouTube:
Senast redigerad av 1 Willis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av cybermunk
GnR - Paradise City
Blues Brothers rent allmänt. :)
Allmänt all rock går att lyssna på.
[youtube]<object width="640" height="505"><param name="movie" value="
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object>[/youtube]
Highway Star - Deep Purple.
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object>[/youtube]
Two-Lane Blacktop - Rob Zombie
Black City - Mustasch
Gasen i Botten - Eddie Meduza
//Björn
Senast redigerad av 1 I.H.P, redigerad totalt 0 gånger.
Willis skrev:Bump!
Ingen som gillar musik i bilen? :shock: :roll:
Jo, jag älskar musik, både i bilen och utanför. Av erfarenhet vet jag att sådana här trådar brukar spåra ur och handla om vad man gillar för musik rent allmän. Folk rabblar alltid upp samma grupper och artister som de lyssnar på i alla sammanhang. Hårdrockarna räknar upp den ena extrema gruppen efter den andra. Dunka-dunka-gillaren räknar upp den ena "DJ-*valfritt namn*" efter den andra. Rockrävarna räknar upp gamla 70-talsgrupper och så vidare. Samma invanda spår. Jag förmodar dock att du vill skilja på musik och musik därför att du tycker att det finns musik som passar bättre till bilkörning än annan musik? Och i så fall håller jag med dig. Och då blir det lite svårare eftersom man måste fundera lite och dessutom gärna motivera varför man tycker att en viss låt passar bättre till bilkörning än en annan låt. För det är motiveringen som är intressant i ett sånt här fall. Att bara rabbla upp en massa grupper och artister är totalt fantasilöst och ointressant tycker jag.

Jag vill nominera en hel skiva - The Alan Parson Project - "The instrumental Works". Det är en samlingsskiva med deras instrumentala låtar. Skivan är en bra mix av syntklanger, blås, gitarr och fantastiska melodier. Låtarna är sköna i den bemärkelsen att de känns lugna och harmoniska trots i vissa fall ganska komplicerade harmonier och takter. Att musiken dessutom är instrumental gör den ännu mer intressant tycker jag. Då finns det ingen text som bär upp musiken så då måste musiken i sig var intressant. I princip föredrar jag instrumental musik när jag kör bil just för att musiken i sig är stark och man behöver inte hänga upp sig på sångtexter. Hela skivan har starka låtar som man liksom slappnar av till.

Jag tycker att enkel och välgjord musik passar bäst i bilen. Viss form av country passar bra, dels för att jag förknippar sådan musik med lastbilar och ett liv på vägen och dels för att den ofta är lättlyssnad och välgjord i all sin enkelhet. Sedan fungerar det bra med till exempel Dire Straits lite mer hit-betonade låtar då dessa också är lättlyssnade och förbaskat välskrivna och snyggt arrangerade. Ofta har de ett rätt skönt gung som passar bra in på vägen. Ett skönt gung har även Creedence Clearwater Revival. De tuffar på som ett lokomotiv med sin ofta 2/4-takt. Skönt och gungit i all sin enkelhet. ÄVen Vaya Con Dios har en värme och gung som jag tycker passar utmärkt i bilen.

Självklart lyssnar jag också på psytrance, råsynt, barock och en massa annat i bilen, men det känns inte lika klockrent som viss annan musik. Så detta lyssnar jag på rent slentrianmässigt eftersom jag gärna lyssnar på sånt till vardags. Men nu var det bilmusik vi snackade om :mrgreen:
Pink Floyd's The Wall e en grüm bilåkarplatta
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]