Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ariddon
Jag har fått ett rejält oljeläckage från motorn. Har kollat det och det kommer från "baksidan", alltså in mot torpedväggen. Sprutar ut på grenrör/avgasrör och det luktar bränd olja som ni förstår.
Det kommer från ett hål i motorblocket :shock: . Ser ut som om det ska sitta något där, typ som frostpluggar för kylsystemet.
Finns det någon plugg eller liknande på denna placering som har samröre med oljesystemet?
Snabb koll med Volvoverkstaden gav inget. De visste inte på rak arm vad som kan vara fel.
Någon som har tips? Jag kan väl inte vara den enda som råkat ut för det här :P
av Geiger
Svårt att säga vad det kan vara. Dock är det troligt att vevhusventilationen är täppt, och att det därför uppstått ett övertryck vilket skapar läckaget.
Användarvisningsbild
av CarMan
det är pluggen för oljetrturen från turbon som du tappat. (du har inte turbo, så hålet är pluggat)

jag antar at det var din beskrivning sim förvilla personalen, då det inte är nått tryck o oljatroget så sprutar det inte olja från hålet, men det skvätter en hel del.
av Ariddon
Tack för tipsen. Visst var det pluggen för oljereturen som hade hoppat bort. Förra som hade detta fel på verkstaden började brinna. Tur för mig :)
Standby S09 sirenförstärkare

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&a[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &au[…]

Visst vet du att värmepaket ofta drabbas av &[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]