Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Emiljonsson7 skrev:En sak som jag har för mig att jag läst och som inte är bra med för kraftig motorvärmare (kW) eller att den sitter i för länge är att oljan åldras fortare. Man rekommenderar att inte ha den i i mer än 1,5 timma men jag kommer inte ihåg om det var av miljöskäl eller om det var för att den helt enkelt inte bör sitta i för länge för motorns skull. Kan också vara att den då uppnått full temperatur och att det inte ger något att ha den i längre än så?
Intressant frågeställning. Jag kör själv med bilen inkopplad i princip hela dagen, mest för att jag sällan vet när jag ska åka från jobbet (eller om det är ren bekvämlighet, det kan man aldrig så noga veta).

Sedan får man väl sitta här och skämmas lite över misstolkningen av frågeställningen kring strömförbrukningen, så kan det gå när man vill vara lite "hurtig"..
Jag tror att det inte är så bra med för stor effekt på en motorvärmare - Värmen måste hinna avledas
Annars kokar det runt värmekroppen (doppvärmare) - den överhettas och pajar
Man ska ju tänka på att det finns ingen vattenpump som gör att vattnet åker omkring, utan bara självcirkulation

Då det gäller kontaktvärmaren så vet jag inte vad som skulle tänkas kunna hända, men att tillföra för stor effekt på för liten "yta" är nog aldrig bra
Om kontaktvärmaren ligger an mot någon del av motorn som innehåller olja, dvs man värmer oljan (det finns oljetrågsvärmare) så kan oljan brännas å det är inte bra ur livslängdssynpunkt.
poseidon skrev:Snacka om att elda för kråkorna. Köper en "miljövänlig" bil men sen värmer vi luften runt bilen....
Håller man förvärmningstiden (2-3 timmar) så eldar man inte för kråkorna. Däremot när man kör...
micke011 skrev:...Jag kör själv med bilen inkopplad i princip hela dagen...
Oj då, du måste ha en lång sladd? 8)

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]