Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swemax
Viss eär det nice.

MEN jag vill höja ett varningens finger.

I den kalla och lätta snå vi har nu är det inga problem, men om vi får lite tö och snön blir våt och tumg kan man bli hängande på plattan!

För några år sedan kom jag till sommarstugan och orkade inte skotta tänkte att jag skulle packa snön med bilen istället¨

Glad i hågen brakade jag in på infarten och kom en bra bit in när det tog stopp la jag i backen men satan vad jag fastnat. :oops:

Visserligen en vanlig AWD men ändå.

Jag blev tvungen att ringa bärgare (det är svårt att skotta packad kramsnö under en bil)

Tillochmed bärgaren hade svårt att dra loss mig. :shock:
Användarvisningsbild
av kave
swemax skrev:Viss eär det nice.

Jag blev tvungen att ringa bärgare (det är svårt att skotta packad kramsnö under en bil)

Tillochmed bärgaren hade svårt att dra loss mig. :shock:
Nädå, det löser man "lätt" med domkraften och en snöskyffel :)
Jag har själv fått gräva loss min bil med foten och bara händer i snön på detta vis.
Det är nackdelen med 4WD, när bilen väl fastnar så sitter den.
Användarvisningsbild
av len
Framspoilern är faktiskt lite bättre plog än bara plast..Jag har tom en lite buckla på min från en backande bil med dragkrok.. När jag ska in på landet så kör jag in 5-10 m, backar och kör nägra dm åt sidan och får då lite bredare väg och har än så länge inte fastnat.
av plamek
Är det någon som har funderat/installerat "skyddsplåten" i aluminium under motorn som finns som originaltillbehör? Den ska tydligen vara 5mm tjock och väga cirka 8kg. Kostar den inte våldsamt mycket kan det bli en sådan på min nya XC70 (om den bara kunde bli färdig någongång 8) )
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Främre "hasplåten", som ju är av plast, tål trots allt en hel del.

Min kompis hade skyddsplåt på sin bil. (Den som monteras under motorn) Sedan han som flitig skogsvägsåkare kört sönder oljetråget lät han montera detta skydd. Bra att ha om man vet att man tänker att köra över stock och sten.

/H
av JHg
Användarvisningsbild
av kave
Gött, då kanske det blir Dakarrally med XC70n ändå :)

Jag är sååå nöjd med min bil så jag kommer nog köpa loss den som andrabil när tjänstebilsperioden är över.

Lite dieseltrim, hasplåt, 18" fälgar, etc etc.
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]