Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja. Jag har en 850 GLT 93. Nu är det så att varken varvmätaren eller bensinmätaren ger något värde när bilen är nystartad på morgonen eller om den har stått ute i minusgrader. :( När man har kört några km så börjar bensinmätaren sakta krypa upp och ge rätt värde, och varvmätaren hoppar till och börjar fungera. Är detta ett vanligt fenomen? Jag antar att det har med givarna att göra, de kanske inte funkar när dom är kalla? Det är ju märkligt, för jag har kört andra (Volvo)bilar som stått i kanske -20 grader och då har alla instrument funkat direkt.

Tacksam för svar och lösning på problemet! :)
Jag har samma problem med mitt mätarhus, på mornarna när det är kallt ute så funkar bara hastighetsmätaren,, men allt eftersom bilen blivit varmare så kommer allt igång, varvräknare, temp och bränslemätare.

Har provat att löda om alla lödpunkter på kretskortet, även provat elektronikspray i kontakter och gjort ren kontaktbanor, men utan resultat....

så jag ska ta och byta mitt mätarhus, när det blir varmare ute,, ska bara hitta ett som har "rätt" mätarställning på jb bildemo ;)
Henke850GLT skrev:Tja. Jag har en 850 GLT 93. Nu är det så att varken varvmätaren eller bensinmätaren ger något värde när bilen är nystartad på morgonen eller om den har stått ute i minusgrader. :( När man har kört några km så börjar bensinmätaren sakta krypa upp och ge rätt värde, och varvmätaren hoppar till och börjar fungera. Är detta ett vanligt fenomen? Jag antar att det har med givarna att göra, de kanske inte funkar när dom är kalla? Det är ju märkligt, för jag har kört andra (Volvo)bilar som stått i kanske -20 grader och då har alla instrument funkat direkt.

Tacksam för svar och lösning på problemet! :)

Har tyvärr samma problem. Men ingen lösning, har kollat runt men hittar inget men om men ser att byta hus så kan man ju göra det men jag ser inte det som att fixa problemet. ?:-/
Då jag VET att felet ligger i huset, då jag testat med ett annat hus och där funkar allt på en gång, och jag inte har någon större lust att plocka ner det i beståndsdelar för att hitta vad det är som inte fungerar vid temperaturer runt +5grader och neråt, då det fungerar helt klockrent efter att det blivit varmare i kupén eller under sommarperioden.

Då är det ibland billigare att skaffa sig ett nytt mätarhus.
Tjena!
Har en 850R 96:a. Har lite av samma problem. Bilen har stått över vintern (ute) När jag drog igång den så fungerade inte laddtrycksmätaren den står helt still och rör sig inte ut fläcken. Även tempmätaren är seg ibland rör den lite på sig men går inte upp till mitten där den brukar stå. Tankmätaren fungerar rätt så bra är dock ibland väldigt seg att visa utslag efter man tankat och ibland går det direkt. Någon som har ett tips på vad felet kan vara? Mätarhuset?
Tilläggas ska väl även att bilen kommer upp i temp och turbon laddar som den alltid gjort.
Du har nog problem med olika orsaker. Laddtrycket regas via en vacuumslang. Min hade lossat (nånstans nära fronten/kylen)
Men den kan ju också ha lossat vid ingången i instrumentet.
Övriga problem är nog mera el problem. I instrument eller nån annanstans.
Klassiskern kalllödningar i instrumentet. Fixa kallödning eller byt instrument. Köp på skroten !! Eller pröjsa skjortan.
Tanken kan ju också var givaren i tanken. Lite halvjobbig att byta. Dvs. har du fungerande trippmätare blir det en enklare/billigare lösning.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]