Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kar
Jag har en original motorvärmare på min bil om 550W men jag skulle vilka ha en med högre effekt. Går det att montera en till eller en större eller på annat sätt erhålla högre effekt på motorvärmaren. Helst skulle jag vilja nyttja hela sladden och ha knappt 1,5kW motorvärmare och knappt 1 kW kupevärmare.
Mvh
Karl
av Kar
Ja det är riktigt och med 550 W kommer min motor efter ca 3 timmar uppnå en temperatur ca 30 grader högre än omgivningstemperaturen varefter all tillförd energi avgår och ingen temperaturhöjning längre sker. Om nu avledningen är linjär skulle en värmare om 1650 w därmed förr eller senare göra motorn ca 90 grader varmare än omgivningstemperaturen.
Nu så verkar värmarens effekt vara dimensionerad för att vara idiotsäker ända upp till en omgivnignstemperatur om 70 grader om man bortser från att vattnet möjligen kan vara något varmare än 100 grader om locket sitter på ordentligt. Nu är bilen svart så möjligen är det inte så bra att ha motorvärmaren igång en längre tid i en stekhet öken... Där är jag emellertid sällan...
För mitt bruk skulle nog 1-1,5 kW vara rätt idiotsäkert och detta även utan någon form av temperaturreglering. Med temperaturreglering så borde inte överhettnign vara ett problem.

Det jag undrar över, om det nu inte finns någon orginalpryl är om det finns något lämpligt ställe man kan sätta nån anliggnignsvärmare på eller någon ledig lämplig slang som man kan sätta någon slangvärmare på.
av LOTEZ
En lite halv OT. Vad mycket ström/h drar det när man kör den elektiska motorvärmaren i fronten? Alltså bara förvärma blocket? (jag har ingen kupekontakt tyvärr) Tycker dock varmluften kommer snabbt nog så struntar i det :-)

Jag har timern inställd på 2h före avfärd ungefär. Lämnar grabben på dagis 7,30 så värmen går igång 5,30

//LOTEZ
:lol:

Det är precis vad Kar skriver i första meningen i sitt inlägg "Jag har en original motorvärmare på min bil om 550W", så uppskattningsvis 0,5 kWh.
av JHg
LOTEZ skrev:En lite halv OT. Vad mycket ström/h drar det när man kör den elektiska motorvärmaren i fronten? Alltså bara förvärma blocket? (jag har ingen kupekontakt tyvärr) Tycker dock varmluften kommer snabbt nog så struntar i det :-)

Jag har timern inställd på 2h före avfärd ungefär. Lämnar grabben på dagis 7,30 så värmen går igång 5,30

//LOTEZ
Ohms lag säger U = R * I --> Effekt P = U * I

550W = 230V * I -> I = ~2,4A
JHg skrev:
LOTEZ skrev:En lite halv OT. Vad mycket ström/h drar det när man kör den elektiska motorvärmaren i fronten? Alltså bara förvärma blocket? (jag har ingen kupekontakt tyvärr) Tycker dock varmluften kommer snabbt nog så struntar i det :-)

//LOTEZ

Undrar om inte frågan handlar om hur mycket "ström" som förbrukas - vilket då blir ca 1100 Watt under inkopplingstiden 2 timmar - alltså 1.1 KwH ca - 1,25-1.50 kr
Vilket då motsvarar ca 10 cl bensin i kostnad
En sak som jag har för mig att jag läst och som inte är bra med för kraftig motorvärmare (kW) eller att den sitter i för länge är att oljan åldras fortare. Man rekommenderar att inte ha den i i mer än 1,5 timma men jag kommer inte ihåg om det var av miljöskäl eller om det var för att den helt enkelt inte bör sitta i för länge för motorns skull. Kan också vara att den då uppnått full temperatur och att det inte ger något att ha den i längre än så?
av LOTEZ
Momentum skrev:
JHg skrev:

//LOTEZ

Undrar om inte frågan handlar om hur mycket "ström" som förbrukas - vilket då blir ca 1100 Watt under inkopplingstiden 2 timmar - alltså 1.1 KwH ca - 1,25-1.50 kr
Vilket då motsvarar ca 10 cl bensin i kostnad
Precis det svar jag var ute efter :) Tack!
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]