Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tobbeb
Hej!

Jag har en 940 92:a 230 FB under huven och automatlåda.
Nu har ett vistt metaliskt skramel under bilen börjat uppstå, endast under tomgång, eller åtminstone mest under tomgång.

Nu inställer sig frågan om det är katten, eller i värsta fall lådan?
Under vanlig körning inget skramel, så fort jag stannar och står på tomgång så skramlar det. Detta med något växelläge i, på neutralen så skramlar det inget! Skramlar även på p-läge, men mindre än med driven i.

Jag har iofs känslan av att det kommer från avgassystemet (katten), men är inte säker.

Någon som vart med om detta, och vet svaret?
av Perra N
Hissa upp den och kolla, det är det enklaste! Det kan vara värmesköldarna runt främre röret, katen, hållaren mellan lådan och avgaset, dvs nästan vad som helst!
av Arne
Kolla bakersta ljuddämparen, ibland händer det att det rostar lös rör invändigt.
av tobbeb
Har nu kommit fram till att det är katalysatorn som orskar detta skramel.
Nån som har tips på vart man får tag i en katalysator till ett bra pris? Såg att biltema har nån universal för 849 pix, men jag är skeptisk. Någon som provat den?
Användarvisningsbild
av danjo
Kolla på skroten ett tips. Själva innehållet i katalysatorn förbrukas inte vad jag vet iaf, men jag vet inte allt. Så länge burken är ok så är det bara att köpa.

Precis som Cotag skrev, har också sätt […]

Synd man inte vet vad delen heter. Är inget h[…]

Det låter bra. Köpte 3 meter så d[…]

Dom där är väl för sensorer so[…]