Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselhog
Hej,

Har köpt en begagnad V70 2,5T -04 och när jag satte på sommardäcken så upptäckte jag att färgen släppt på två av fälgarna. Det ser dessutom ut som om de är omlackade så det är inte klarlacken som släpper.

Jag hörde med den tidigare ägaren vad han visste om saken och han påminde sig då om att han fått en fälg utbytt, strax efter att han plockat ut bilen av samma anledning.

Det är originalfälgarna som sitter på och vad handlaren säger så händer det aldrig att färgen flagar. Åtminstone inte på så här nya bilar.

Jag undrar om det är lågon som har erfarenhet av samma problem och om ni i så fall gått vidare mot Volvo. alla tips emottages tacksamt.

/J
Användarvisningsbild
av AWWD
Se min tråd;
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ight=orbit

Försökte driva detta mot säljaren (Volvohandlare) inom min 6 månaders beg garanti. Han drev det mot Volvo som bara skakade på huvudet i och med att nybilsgarantin gått ut (1 månad innan jag köpte bilen...). Handlaren i sin tur ville inte heller kännas vid detta. Beg-garantin var en "funktionsgaranti" och omfattade inte "lacksläpp på insidan fälgar".

/AWWD
av nevyn
Ja och det borde man ju naturligtvis vara medveten om, om man har läst villkoren för garantin.
Användarvisningsbild
av AWWD
nevyn skrev:Ja och det borde man ju naturligtvis vara medveten om, om man har läst villkoren för garantin.
Tyckte personligen att villkoren i garantin (som jag läst) kunde tolkas till min fördel. Enligt mitt sätt att se se så är det ett "Fel" (enl garantin) att samtliga aluminiumfälgar är kraftigt anfrätta med lacksläpp efter två vintrars brukande i "saltfria" Piteå. Angreppen kan inte rimligen ses som "normal förslitning". Begreppet "funktionsgaranti" som säljaren kallade det finns överhuvudtaget inte nämnt i villkoren;
http://www.mrf.se/show.asp?Id=306

Kontaktade därför MRF (Motor Handlarnas Riksförbund) som står bakom garantin för att få deras syn på saken. Juristen där tyckte ej heller att ärendet var solklart (i bägge riktningar) och rekommenderade mig att klaga till ARN (Allmäna Reklamations Nämnden). Nu löste jag och säljaren det utan ARN i slutänden.

/AWWD
Användarvisningsbild
av CarMan
AWWD skrev:Se min tråd;
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ight=orbit

Försökte driva detta mot säljaren (Volvohandlare) inom min 6 månaders beg garanti. Han drev det mot Volvo som bara skakade på huvudet i och med att nybilsgarantin gått ut (1 månad innan jag köpte bilen...). Handlaren i sin tur ville inte heller kännas vid detta. Beg-garantin var en "funktionsgaranti" och omfattade inte "lacksläpp på insidan fälgar".

/AWWD
Om du har VDN deklarationen så kan du ju där se om dom anmärkt på att fälgarna inte var i normalskick!
Användarvisningsbild
av AWWD
CarMan skrev:Om du har VDN deklarationen så kan du ju där se om dom anmärkt på att fälgarna inte var i normalskick!
Det fanns ingen anmärkning, sannolikt för att ingen hade sett skadorna. Det var i februari jag köpte bilen så vinterdäcken (med Orbit fälgarna) satt på och skadorna syntes inte med mindre än att ta lös hjulen och tvätta insidorna. Jag såg skadorna sen i april när vinterdäcken åkte av.

/AWWD
Användarvisningsbild
av CarMan
AWWD skrev:
CarMan skrev:Om du har VDN deklarationen så kan du ju där se om dom anmärkt på att fälgarna inte var i normalskick!
Det fanns ingen anmärkning, sannolikt för att ingen hade sett skadorna. Det var i februari jag köpte bilen så vinterdäcken (med Orbit fälgarna) satt på och skadorna syntes inte med mindre än att ta lös hjulen och tvätta insidorna. Jag såg skadorna sen i april när vinterdäcken åkte av.

/AWWD
ingen anmärkning = miss från firman som sålt bilen & dom får stå för nya eller omlackning, så vida det inte var extra vinterdäck som vart med skickade i affären, då dom inte är med i VDN deklaratinen över bilen

All felsom itte st i VDN deklarationen har man rät att få åtgärdade, men sen är det ju en gråzoon vad som är "normalt" för bilen vid vissa miltal.
Användarvisningsbild
av AWWD
CarMan skrev:... så vida det inte var extra vinterdäck som vart med skickade i affären, då dom inte är med i VDN deklaratinen över bilen.
Vinterdäcken satt som sagt på bilen och var levererade med bilen som ny till förste ägaren 24 månader tidigare. Förste ägaren hade låtit Volvo lägga vinterdäcken på "Orbitfälgarna" (original på AWD -03) och sommardäcken på en uppsättning "Mimas" som han köpte till.
CarMan skrev:... All felsom itte st i VDN deklarationen har man rät att få åtgärdade, men sen är det ju en gråzoon vad som är "normalt" för bilen vid vissa miltal.
Enligt mig så är inte kraftig anfrätning/lackbubblor på insidan av samtliga aluminiumfälgar "normalt" på en bil där fälgarna inte ens gått två hela vintrar i Piteå.

Men som sagt, säljaren och jag "löste" detta till slut.

/AWWD
Användarvisningsbild
av CarMan
Dom anfrätningar du talar om låter konstiga, volvo fälgar ska inte ha problem att klara saltet.

Därimot så fans det en seria fälgar som levererades omlackade & där har lacken flagat, & det är väll sånna som Trådskaparen har.
Användarvisningsbild
av AWWD
CarMan skrev:... volvo fälgar ska inte ha problem att klara saltet.
Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Så här såg den del av en fälg ut, på andra ställen hade färgen dessutom börjat släppa. Återigen, efter inte ens två hela vintrars brukande i Piteå...

Bild

/AWWD

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]

Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]