Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av el Toro
jag är ännu en av er, som har precis detta problem.

men min tjurar även i sträng kyla. jag upptäckte detta första gången i december (2009) och sedan dess har det inte varit många varma dagar. oftast har termometern visat -15 grader. nu är det desto mildare, mellan 0 och -5 ca. lika tjurig oavsett vad termometern visar, men naturligtvis inte jämt! vissa starter är föredömliga, precis som ni beskriver.
min kärra är också en automat och har gjort knappt 12000 mil.

jag mätte originalbatteriet som satte i och 2 celler var lite dåliga, så jag bytte omgående batteri till det största som fortfarande kunde få plats i bilen (ett Nordström för 1600 spänn), som motsvarade det tidigare volvobatteriets prestanda. ingen större skillnad. möjligtvis till en början, men det kan lika gärna ha varit inbillning eller slumpen...

det är ju väldigt intressant om det här hittills bara drabbat oss som kör automat!? kan det verkligen ha någon betydelse? ?:-/
av S60AWD2.5T
Detta är ju ett trevligt problem :twisted:
Vore intressant att rycka givaren helt för att se om data då tas från kamgivaren och att motorn då beter sig så här illa.
Då är det ju vevaxelgivaren som spökar. Jag har ju vart inne på att den kan vara signalen som störs men kabeldragningen är väl nästan identisk på de manuella? Om felet nu är vanligast eller enbart på automat, vill ha en samman ställning på det !!
av AndyXC90
Jakris skrev: Har du samma symptom som mig och Sundlof, att varvräknaren ibland slår mellan noll & 4000 rpm medan startmotorn drar?
Det pekar direkt mot signalerna från svänghjulsgivaren, men det är inte nödvändigtvis själva givaren som är problemet.
Ja, det händer ibland. Men bara när den är lite extra tjurig.
Jakris skrev: Kollade Volvo verkligen alla 59 hålen i svänghjulsringen, så att det inte sitter metallspån i några som stör givaren vid mycket lågt varvtal (som startmotorvarv) ?
Jag diskuterade om detta skulle kunna vara ett problem, men de trodde visst inte riktigt på den teorin. Får se till att de kontrollerar detta när de sätter tillbaka min gamla impulsgivare.
Jakris skrev: Har även du råkat ut för sånt "tvärstopp" på motorn som jag och emdor haft ibland?
Det verkar vara tändförställningen som blivit helgalen, men den skall vara fast under startfasen att svänghjulsgivarsignalen .
Ja, men bara en eller två gånger totalt.
Jakris skrev: Med "den andra givaren" antar jag att du menar kamaxelgivarna (som är två, en per kamaxel på våra motorer).
De påverkar dock inte varvräknaren och ej heller tändförställningen under startfasen.
Ja, just det. Det måste ju finnas två av denna! Enligt Volvo är dessa givare mest viktiga under just startfasen och har mindre betydelse när bilen startat. Har ju aldrig haft problem när bilen väl startat. Nästa steg blir att byta dessa.
Jakris skrev: Så temperatur-/fukt-beroende kontaktfel, eller i värsta fall kretskortfel, är fortfarande en möjlighet.
Eftersom jag upplevt att det inte varit problem med värmare så kom vi in på något åt detta håll på Volvo idag. Därför togs ECM:n ur och kontakterna rengjordes så att inte oxidation skulle kunna störa signalen ??:-/ (temp/fukt beroende). Hade också en diskussion kring att byta ECM i något kommande steg framöver om vi inte hittar en lösning innan.
av AndyXC90
AndyXC90 skrev: Jag har varit i kontakt med Volvos kundsupport centralt och startat ett ärende där, så jag avvaktar väl lite för att se vad de återkommer med för information.
Kontaktade Volvo 15 december, de återkom snabbt och fick mer information. Sedan har jag inte hört någonting alls. Har hänvisat till denna tråd. Kanske kan vi få dem att reagera om fler kontaktar dem?
av sundlof
Nu har det gått två veckor sen bytet av givare. Bilen har tvekat någon sekund men inte varit jättetjurig. En gång har varvräknare fått fnatt men idag fick tankmätaren fnatt under startmomentent. Har full tank men när startmotorn gick åkte den i botten och tillbaka till full igen :shock: Hade motorvärmare i och bilen startade jättefint. 11 timmar senare när jag skulle åka hem visade bilen inga åkommor.

Ger bilen några veckor till annars blir det verkstaden igen och hjälper inte det byter jag tillbaka till 9-5 :roll: .

Patrik
av AndyXC90
AndyXC90 skrev:
Jakris skrev: Kollade Volvo verkligen alla 59 hålen i svänghjulsringen, så att det inte sitter metallspån i några som stör givaren vid mycket lågt varvtal (som startmotorvarv) ?
Jag diskuterade om detta skulle kunna vara ett problem, men de trodde visst inte riktigt på den teorin. Får se till att de kontrollerar detta när de sätter tillbaka min gamla impulsgivare.
Anledningen till att de inte trodde på denna teori var att de visst kontrollerade hela svänghjulsringen i samband med bytet av impulsgivare. Inga konstigheter fanns.
av AndyXC90
sundlof skrev:Nu har det gått två veckor sen bytet av givare. Bilen har tvekat någon sekund men inte varit jättetjurig. En gång har varvräknare fått fnatt men idag fick tankmätaren fnatt under startmomentent. Har full tank men när startmotorn gick åkte den i botten och tillbaka till full igen :shock: Hade motorvärmare i och bilen startade jättefint. 11 timmar senare när jag skulle åka hem visade bilen inga åkommor.
Har du bytt batteri? Det är visst en säkerhetsåtgärd för att främja just starten att vissa instrument och belysning "släcks" ner successivt under startögonblicket.
av S60AWD2.5T
I dag hände det igen, 6 -8 minus drog på starten och den tände så det tog tvärstopp.
Slog av vänta 3 sekunder sedan på igen och den gick på direkten.
Det måste ju för tusan vara tändläge som spökar.
av emdor
S60AWD2.5T skrev:I dag hände det igen, 6 -8 minus drog på starten och den tände så det tog tvärstopp.
Det du beskriver händer mig då och då men ganska sällan. Jag tycker att det är djäkligt märkligt att bilia/volvo inte kan köra någon sorts diagnosprogram vid uppstart som kan berätta vad det är av alla typ 437 saker som måste stämma som buggar ur. Min bil har varit bedrövlig i 10 dagar nu. Strul varenda start.
av S60AWD2.5T
emdor skrev:
S60AWD2.5T skrev:I dag hände det igen, 6 -8 minus drog på starten och den tände så det tog tvärstopp.
Det du beskriver händer mig då och då men ganska sällan. Jag tycker att det är djäkligt märkligt att bilia/volvo inte kan köra någon sorts diagnosprogram vid uppstart som kan berätta vad det är av alla typ 437 saker som måste stämma som buggar ur. Min bil har varit bedrövlig i 10 dagar nu. Strul varenda start.

Ja vi har ju jämngamla bilar med samma setup förutom AWD då.
Jag kommer snart att byta dessa givare för att på så sätt eliminera dessa som felkälla.
Bästa vore ju att kunna skifta med någon som inte har problemet :-)
Eftersom vissa bytt utan resultat. jag tror personligen att det är en störning, men vart kommer den ifrån....
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 27

Det bör den ha och båda boxarna kan s&a[…]

Ja, den är manuell. Ingen packning som byttes[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Hej! Tycker att jag läst hundra olika inl&aum[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontant […]