Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Solin skrev:
VolvoB20 skrev:
Solin skrev:Blir till att meka lite i helgen, beställer 2 satser handbromsbackar och köper lite slang.. håller tummarna för att det hjälper..

tack så länge! =)
Prova att silta in handbromsen först som jag gjorde, mitt fel som gjorde att det högg var INTE backarna utan rost på innerytan i trumman.

Det farliga är bara att OM backen skulle vara lös så är risken att den fastnar och låser hjulet om man ska hålla på och dra i handbromsen under färd...
Ja köper grejer så får jag se hur det ser ut när jag öppnar upp trumman, kanske räcker med att göra rent osv..
Nje... farligt under färd, det räckte med 5 km/h på parkeringen för att slipa bort rosten.

Om du tar av bromsarna och bromsytan är ful i trummorna så funkar en roterande stålborste på vinkelslipen bra.

Bild
av Arne
Har man otur kan man knäcka hjulnavet och allt annat i bakbromsen om man rullar och drar handbromsen då beläggen har lossnat från backen. Kan kosta uppemot 7-8000 kr.
av Solin
Arne skrev:Har man otur kan man knäcka hjulnavet och allt annat i bakbromsen om man rullar och drar handbromsen då beläggen har lossnat från backen. Kan kosta uppemot 7-8000 kr.
Jag har också hört att det kan sluta illa om man drar i kryckan vid rullning, dvs om man har samma fenomen som jag har.
Så jag avvaktar tills helgen så kan man demontera trumman och se hur det ser ut.

hittade även en annan tråd om problemet med klunk ljud i framvagn, denna med bild (inte världens bästa bild dock)

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&p=290000
av Solin
Jag behövde inte demontera trummorna i helgen, det räckte med att jag släppte ytterligare på handbromsen så försvann den huggande effekten, däremot uppstod ett skrikande ljud, mest troligt bara för att handbromsen är lite använd av tidigare ägare.
Däremot så håller sig själva handbromshandtaget inte i bottenläge när man släppt den, utan den åker upp ca 1cm. Vet inte om det är fler som har samma fenomen. Misstänker att det kanske saknas någon form av fjäder som håller spaken nere? Men det är visserligen ett litet problem..

Slangen är iaf på plats på fjädern, så nu är det bara vänta och se om det uppstår några klonkande ljud något mer.
Användarvisningsbild
av isak
tror de små oken mellan backarna + ändan på vajern kärvar för dig, blir nog att riva och kolla?
isak
av Solin
isak skrev:tror de små oken mellan backarna + ändan på vajern kärvar för dig, blir nog att riva och kolla?
isak
Nah, det är mycket möjligt att det kan vara så, men handbromsen nyper bra nu, och det skriker ju bara när man rullar, vilket jag tror kommer att försvinna så småningom. Tiden för utvisa =)

Jag har inte hört något klonkljud än i alla fall, peppar peppar!
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]