Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
#371170
Hej

Undrar lite över varför det blir imma på insidan av rutorna? Normalt sett blir det på utsidan vid kall väderlek, men vad är det som gör att det blir imma på insidan?? ?:-/
Användarvisningsbild
av Svahn
#371172
Snö som följer med in i bilen via skorna och tinar ger fukt = imma på rutorna. Brukar försvinna om man tar ur alla gummimattor och kör med kupevärmaren några timmar, gärna med ett fönster öppet någon centimeter så fukten kan dunsta ut.
Användarvisningsbild
av helgonet1
#371177
Svahn skrev:Snö som följer med in i bilen via skorna och tinar ger fukt = imma på rutorna. Brukar försvinna om man tar ur alla gummimattor och kör med kupevärmaren några timmar, gärna med ett fönster öppet någon centimeter så fukten kan dunsta ut.
Ok. kan inte vara så att det är fel på värmeanläggningen i bilen?? Kompisen (Volvo 850 tror jag det är) har dåligt med värme mot fötterna men resten fungerar, knappt att det kommer ut nån luft ur nedre utblås (fötter) kan det vara en del av problemet förutom snö och väta som man drar in i bilen och ligger kvar på mattor?? Varför kommer det ingen luft ur nedre utblås??
av Tartryffel
#371179
helgonet1 skrev:Hej

Undrar lite över varför det blir imma på insidan av rutorna? Normalt sett blir det på utsidan vid kall väderlek, men vad är det som gör att det blir imma på insidan?? ?:-/
Om imman är svår att få bort så kan det vara glykol som läcker ut. Det borde du isåfall märka på att du någon gång fått fylla på. Det är inga mängder som läcker om det gör det, så det kan vara långt mellan påfyllningarna.
av Fred
#371185
Kör du AC:n i auto-läget? Om du kör i OFF-läget avfuktas inte luften i kupén vilket gör att all fukt man drar in i bilen, med skorna, utandningsluften och svett, stannar kvar i bilen vilket gör rutorna immar igen på insidan. Dessutom är det inte så bra för AC-systemet att vara avstängt. Om man dessutom kör mycket korta sträckor så hinner inte kupén bli riktigt varm och AC:n hinner inte avfukta luften. Tipset med kupévärmare är bra, om man har sådan, annars kan det vara bra att göra en långkörning då och då samt att försöka tömma golvmattorna då och då.
Användarvisningsbild
av helgonet1
#371187
Ok tror han kör med ac på men nedre utblås kommer det ingen luft ur, så man får frysa om fötterna när man åker med :mrgreen: Resten av utblåsen fungerar utmärkt. Själv tror han att kupéfiltret kan vara tätt men då skulle väl han få samma problem med dem andra utblåsen också lr?
av Tartryffel
#371189
helgonet1 skrev:
Fred skrev:Kör du AC:n i auto-läget? Om du kör i OFF-läget avfuktas inte luften i kupén vilket gör att all fukt man drar in i bilen, med skorna, utandningsluften och svett, stannar kvar i bilen vilket gör rutorna immar igen på insidan. Dessutom är det inte så bra för AC-systemet att vara avstängt. Om man dessutom kör mycket korta sträckor så hinner inte kupén bli riktigt varm och AC:n hinner inte avfukta luften. Tipset med kupévärmare är bra, om man har sådan, annars kan det vara bra att göra en långkörning då och då samt att försöka tömma golvmattorna då och då.
Ok tror han kör med ac på men nedre utblås kommer det ingen luft ur, så man får frysa om fötterna när man åker med :mrgreen: Resten av utblåsen fungerar utmärkt. Själv tror han att kupéfiltret kan vara tätt men då skulle väl han få samma problem med dem andra utblåsen också lr?
Japp, snarare fel på spjällen. Kan räcka med en ominitiering hos Volvo, finns flera på forumet som gjort det med bra resultat.
Användarvisningsbild
av helgonet1
#371197
Ok tackar för all info. Ska prata med han nästa gång vi träffas :-)-)

Biltemas 044 pump fungerar kanon på min 745-[…]

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]