Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
I dag har jag satt min XC70 D5 aut 2010 på hårt prov.

Flera kilometer på helt oplogad skogsväg med ett snödjup växlande mellan 15-25 cm samt bitvis kraftiga stigningar klarade den utan att jag fastnade. Kändes lite lurigt ibland men jag kom igenom trots att bilen bitvis "plogade" sig fram med fronten.

Som kulmen på en trevlig vinterdag fick jag i uppdrag att dra upp en granne ur en snödriva. Även detta klarade X70:n utan problem. Imponerad och tacksam granne gjorde inte saken sämre.

Det verkar som om denna AWD inte bara är ett emblem på bakluckan utan att det finns resurser när man behöver det. :)

Hälsningar

Henry
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ja det verkar helt möjligt att köra fast. Det enda som stoppar den är när snön börjar bli så djup att man är rädd att använda fronten som plog.

Samma sak o man har 2-ton släp efter, det bara tuffar på frammåt. (Då har jag ändå friktionsdäck av mellaneuropatyp)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Den lilla "plastflärpen" i underkant av framspoilern som ser ut som aluminium är ju bara alu-lackad plast och känns super extremt ömtålig.

Dessutom är det ju den som tar i först om man kör igeom en snödriva.
av Amli
Jag har varit ute i djup snö flera ggr med min bil och förvånas varje gång hur bra framkomlighet det faktiskt är på XC70. :-)-)

Skulle vara ganska tufft för en 2WD bil att ta sig fram som nedan ;-//

Bild
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Körde FWD några veckor för ett tag sedan och jag är glad att min bil är en AWD. Det är ju tröslöst med hjulspinn vid varje trafikljus - ja jag vet att man inte behöver gasa så hårt men är man van vid AWD så blir det så.

Häftig bild Amli!

/H
av Amli
XC90_Executive skrev:Får hoppas att det inte gömmer sig någon betongsugga bland snön iallafall! :wink:
Haha, ja det hade varit lite jobbigt.
Användarvisningsbild
av Appel
Henry_Fågeljazz skrev:Körde FWD några veckor för ett tag sedan och jag är glad att min bil är en AWD. Det är ju tröslöst med hjulspinn vid varje trafikljus - ja jag vet att man inte behöver gasa så hårt men är man van vid AWD så blir det så.

Häftig bild Amli!

/H
Jag hade min bil på service i förra veckan, då fick jag en FWD bil under tiden. Säger som du, tröstlöst med hjulspinn hela tiden, man glömmer fort hur bra AWD'n egentligen är när man har den till "vardags"!!

Cool bild Amli! Körde själv i liknande snödjup för några veckor sedan, hade tyvärr ingen som tog kort.
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]