Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av pekken
Hejhej jag har lite problem med mitt bilbatteri då jag har bilen inne under vintern.
Bilen står i ett varmgarage med hyffsat hög temperatur och batteriet laddas ur helt på ca 4 veckor.

Jag vet inte om bilen drar någon tjuvström (Ska kolla upp detta i nästa vecka) men hur ska man på bästa sätt förvara sitt batteri under de 3 månader som bilen ska stå still?

ska jag koppla ur batteriet och sätta de på underhållsladdning?

Och hur länge borde ett batteri kunna stå i ett varmgarage innan det laddas ur?
Användarvisningsbild
av Ståhl
Om jag vore du skulle jag ta ur batteriet och låta det stå på laddning.

Batteriets hållbarhet beror helt på ålder,skick och allt sånt på batteriet.
av pekken
okej, batteriet är hyffsat nytt och är väl kört i en eller 2 månader sen ställdes bilen av. Va inget problem med batteriet alls när bilen kördes ständigt.
Användarvisningsbild
av isak
koppla in en laddare typ ctek som du kan ha inkopplad hela tiden om du vill (låt batteriet sitta kvar)
isak
av Rådlös
Batterier laddas ur fortare i värme. Vad som är för varmt eller inte, är inte lätt att besvara (Det är en hel vetenskap på det området), men generellt gäller att batterier skall underhållsladdas även om dom inte används. Och fulladdade och friska batterier tar ingen skada av kyla.
Det finns många metoder för den här underhållsladdningen. Det vanligaste är nog att t.ex. koppla till en laddare var annan månad och låta den fylla upp. Sedan kan man ju göra det lite "avancerat" för sig. Köp en veckotimer på ex Clas Ohlson. Koppla in en laddare på timern och batteriet. Ställ in ex en ½-timma varje dag, (bör utprovas) och låt det sköta sig själv. Man bör dock kontrollera det då och då så att man vet att det fungerar.
Några viktiga kontrollpunkter: Ett fulladdat batteri skall ha en vilospänning på högst 12,7 Volt. Laddningsspänningen (när laddaren är inkopplad) skall ha en spänning på mellan 13,8 - 14,2 Volt. Den spänningen skall inte överstigas för då inträder så kallad Gasningsspänning. Elektrolyten kokar bort. Minsta godkända vilospänning är 11,6 Volt. Under det måste batteriet laddas så fort som möjligt. Ett batteri som har sjunkit under 10,5 Volt har redan börjat brytas ner och håller på att förstöras.
Allt detta gäller för en systemspänning på 12 Volt.
Så se till att du har en bra laddare, eventuellt en timer om du vill köra det spåret och till sist en multimeter.
av pekken
tack så mycket. Jag har för tillfället en laddare med 4A och 12V, verkar vara någon billig variant som jag har använt när batteriet blivit urladdat.

Så det du menar är ungefär att man ska ladda batteriet regelbundet för att hålla spänningen i batteriet uppe?
Får ta o köpa mig en multimeter i dagarna här så jag kan mäta spänning och även tjuvström.
av Rådlös
Det är nog inget större fel på din 4 Amperesladdare. Det kanske tar lite längre tid att ladda fullt ett välanvänt batteri, men för underhållsladdning duger den gott.
av pekken
okej gott. Men kan jag låta batteriladdaren fortsätta ladda även när Batteriet är fullt och lampan "full" lyser?
eller tar batteriet stryk av detta?
Användarvisningsbild
av isak
då har även laddaren brutit ned till undehållsladning, kör på du.
isak
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]