Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Daddan skrev:Var är diskussionen påväg? Har ContiVikingContact 5. Funkar riktigt bra. Hade dubbat innan men dubbfritt är helt klart över förväntan. Allt babbel om att dubbat är det enda som funkar kommer från folk som inte provat rätt däck verkar det som.
Lugn Daddan.

Jag åkte tidigare på dubbdäck. Testade sedan dubbfritt i 2 år. Konstaterade sedan att det var betydligt sämre i vinterväglag. Köpte inför säsongen sprillans Nordfrost 5 med dubb. Det är inget jag ångrar, snarare tvärtom.

Fördelen med dubbfritt är tystare gång. Körning på torr vägbana samt våt vägbana.

Var glad att vi dubbdäcksåkare river upp isen som ni andra polerat. :wink:
camaro69 skrev:
Det där är ett argument som jag inte tror på. Jag skulle i så fall vilja se en vetenskaplig rapport på det, och vad Robert Collin säger är ointressant.

Ska försöka ge ett exempel:
Start vid korsning med motlut. Dessa brukar vara mycket polerade, troligen av väldigt många olika däck, både dubb och dubbfritt. Ett dubbdäck som polerat har gjort lika stor skada som ett dubbfritt, detta borde de flesta normalbegåvade hålla med om.
Och ändå kan jag inte direkt påstå att jag har några större problem att starta utan att slira på dessa ställen. Men i stort sett varje gång man har en bil framför så sliras det och det med dubbdäck. (Troligen skulle inte jag slira med dubbdäck heller, det är inte det jag påstår) Utan det har med förare att göra, och troligen de allra flesta helt enkelt borde ställa av bilen under vintern. Man kan i de allra flesta fall starta utan att slira, men det är få som gör det.

Tillbaka till citatet: Om det nu vore så att dubbdäcksåkare river upp isen som vi andra polerat borde väl jag inte alls komma iväg från dessa polerade ställen, efter som jag nu inte har dubb. Och om dubbdäck slirar där det är polerat, så borde jag enligt det argumentet slira ännu mer och inte komma fram alls.
håller med dig dog walker!
jag skrev tidigare hur många faktorer som påverkar troligtvis har de som hävdar dubbens förträflighet inte provat något dubbfritt? det är dessutom helt andra gummiblandningar som inte kan jämföras rakt av! de har en nackdel, de slits fort på barmark pga de är mjukare får därigenom högre arbetstemperatur, återigen, LUFTTRYCK funkar inte med rekomendationen i tankluckan! däckets maxtryck angivet på de flesta märkesdäck funkar bättre.
isak
DogWalker skrev:
camaro69 skrev:
Det där är ett argument som jag inte tror på. Jag skulle i så fall vilja se en vetenskaplig rapport på det, och vad Robert Collin säger är ointressant.
Dogwalker du verkar ju vara den stora däck- och trafikexperten, Robert Collins erfarenheter och kunskaper kanske är söndagsskolenivå för dig du har säkert mer erfarenhet av både däck- och biltester än Collins! :lol:

"Start vid korsning med motlut" är kanske en vetenskaplig studie du gjort?

Vem vet du kanske är den blivande "trafikgurun"? :roll:
jumu01 skrev:
DogWalker skrev:
camaro69 skrev:
Dogwalker du verkar ju vara den stora däck- och trafikexperten, Robert Collins erfarenheter och kunskaper kanske är söndagsskolenivå för dig du har säkert mer erfarenhet av både däck- och biltester än Collins! :lol:

"Start vid korsning med motlut" är kanske en vetenskaplig studie du gjort?

Vem vet du kanske är den blivande "trafikgurun"? :roll:
Verkar som det jag skrev stack dig i ögonen i allafall, och det var ju skönt.

Nej, jag ser mig inte alls som någon expert, och som du vet har jag aldrig påstått det heller om du nu är
läskunnig. (H)
Start i motlut var ett exempel, inte en vetenskaplig studie, om det var ett bra sådant vet jag inte, det var det enda jag kunde komma på.
Och nej, jag ser mig inte som någon guru heller. Utan problemet är bara att jag inte alls upplever dubbfria däck som så värdelösa som vissa vill påstå. Och jag är nog inte så ensam om det heller.

Robert Collin, ja vad ska man säga om han. Får väl anta att han är din guru då, men i min värld är inte det någon merit, så jag får väl ha det i åtanke när jag läser dina andra begåvade inlägg, om jag nu skulle tycker det du skriver låter vettigt. (I) :-/O/
jag lovar att skaffa dubb om vägverket ställer upp på motprestation?

att sluta salta så det blir riktiga vintervägar och inte glömma det fanns snöplogar?
isak
isak skrev:jag lovar att skaffa dubb om vägverket ställer upp på motprestation?

att sluta salta så det blir riktiga vintervägar och inte glömma det fanns snöplogar?
isak
Jag lovar också att efter 15 år sluta använda dubbfritt, om vi slipper saltet. Men eftersom vägverket inte kommer att sluta med salt så blir det nog förtsatt dubbfritt.
Kommer aldrig att hända........ tyvärr.......

Den tunga trafiken som bussar och lastbilar kommer aldrig att köra dubbat..... alltså komer vägverket att dränka in hela vägnätet i salt även om ni kör dubb, rallydubb och snökejdor hela dagarna......sorry, saltet blir vi inte av med så länge det finns tung trafik. (personligen hatar jag salt)

Dessutom finns det "hemliga information" om vägsalt, i stockholm, göterborg och malmö är vägnätet så hårt belastat att man ligger på gränsen att kunna hantera alla fordon morgon/kväll utan allt för mycket köer.

Om folk då skulle köra försiktigt och man inte skulle salta så räcker inte vägkapaciteten till, Heller saltar man då och ser till att folk inte slår av på tempot under vintern, annars skulle man behöva bygga dubbla antalet filer på essingeleden om folk skulle anpassa farten till vinterväglag.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]